2 mei 2014: An unforgettable visit to Ashford UK

An unforgettable visit to RC Ashford UK

Auter: Paul ter Velden (2 mei 2104)

Foto: Peter Grainger

Van 3 t/m 5 bezochten de volgende Rotarians Ashford: Paul en Saskia ten Velden (de Voorzitter), Hans en Elle-Mieke Walenkamp (Voorzitter International Avenue), Kees en Tony Brouwer, Henk en Margreet Boersma, Leonie Poecke, Dick Ijsselmuiden en Arthur Karl. Kees en Henk gingen per Auto, de rest vloog per KLM.

Er was voor een voortreffelijke home hospitality gezorgd. – Vrijdag avond werd ons een diner aangeboden in The Stanwell Hotel Zoals de gehele tijd mochten wij niets betalen. Mijn poging om zondag ochten in Windsor een kopje koffie te betalen werd in de kiem gesmoord.

Zaterdag bezochten wij het auto museum Brookland. Dit bevindt zich op het terrein van de oudste autoracebaan van Engeland (1907 gebouwd) die nu niet meer bestaat. Er zijn ook oude hangaars van vliegtuigen waar je vliegtuigen uit de 1e en 2e wereldoorlog kon zien. Een bijzondere attractie was een concorde (vliegtuig) hetgeen wij konden bezichtigen. Vooraf kregen wij een korte presentatie van een oud piloot.

Op de weg terug dronken wij een leuk gelegen Pub aan de Thames dichtbij een sluis een kop koffie met taart. Het gehele gebied stond in het voorjaar onder water. Het was sinds vele jaren de grootste overstroming.

Het hoogtepunt van de reis was de Presidents Night zaterdag avond. Een onbeschrijfelijke leuke avond: de heren in Smoking – de dames feestelijk gekleed. De President van Ashford (Vernon Leader) hield een speech waarbij 42 jaar terug gekeken werd toen de eerste contacten tussen Ashford via Dick van Biezen (de vader van Wim) gelegd werden. Een belangrijk symbool voor RC Ashford is een cadeau van RC Sassenheim – jaren geleden – een Delfts blauw bord dat als een oogappel behandeld wordt. Bij elke bestuurswissel wordt het door voorzitter aan de inkomende voorzitter overhandigd met de verplichting om er zorgvuldig met dit dure herinneringsstuk om te gaan.

Onze voorzitter Paul vond passende woorden in zijn counterspeech. Er kwamen nog meer speechen, een van de inkomende voorzitter Simon Bhadge. (Deze komt overigens met zijn vrouw en Harry Jaffer en zijn vrouw begin juni naar Nederland) – Het daarop volgende diner was uitsteken alsmede de heerlijke wijn. – Er was verder muziek en het werd gedanst. \

Zondag ochtend werden de Nederlanders individueel verwent. John Oliver en zijn vriendin Sonia lieten mij Windsor zien waar wij een kopje koffie dronken (zie boven). Ashford is heerlijk gelegen – in de buurt van de Thames omgeven met een leuke landschap bestaande uit bossen op land met gras met vee en sport activiteiten.

De afscheidslunch vond plaat in het restaurant van de Ashford Golf club. Hier ontvingen wij een afscheidscadeau ( een presse-papier).

Wij kunnen terugzien op een zeer geslaagd, onvergetelijk bezoekt. Het zal voor ons moeilijke zij om een soortgelijke home hospitality te evenaarden.