24 maart 2014: De shelter box komt naar Sassenheim!

Auteur Arthur Karl (24 maart 2014)

Een shelter box is op 10 mei a.s. in het Park Rusthof te Sassenheim te zien. Rotary Sassenheim heeft 5 boxen doneert. Wij vragen om Uw medewerking om het aantal te verdubbelen!

ShelterBox is een internationaal noodhulpfonds die wereldwijd voorziet in noodonderdak, warmte en waardigheid voor mensen die getroffen zijn door (natuur-)rampen.

Verslag van 2e Nederlandse SRT-er in de Filippijnen

ShelterBox is aanwezig in vier gebieden op de Filipijnen. Tyfoon Yolanda zoals tyfoon Haiyan lokaal heet, heeft voornamelijk schade aangericht op deze eilanden. De provincie hoofdstad Tacloban is het zwaarst getroffen op het eiland Leyte. Veel gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt en het vliegveld van de stad, Daniel Z. Romualdez Airport is verwoest. Ook de andere eilanden Panay, Bantayan, en Cebu zijn zwaar getroffen.

De ShelterBoxen komen aan in Cebu vanuit de UK. In Cebu werkt ShelterBox samen met Rotarian Stephen Castillo, president van Sunpride Foods. Sunpride verstuurt voor ons de containers naar de havenstad Iloilo in het zuid-oosten van Panay. Van hieruit verzorgt  Rotary Roxas Metro het vervoer naar het depot van het World Food Program (WFP) in Roxas. Vanuit dit depot kan ShelterBox in samenwerking met de verschillende gemeentes de boxen distribueren naar een beveiligde opslag binnen deze gemeentes. Na een uitvoerige training voor het opzetten van de tent van lokale vrijwilligers (militaire reserve, padvinders etc.) worden de boxen uitgedeeld aan de uiteindelijke begunstigden.

Eenmaal aangekomen in Roxas, hebben wij tenten kunnen distribueren naar drie gemeentes, te weten Libacao (161 tenten), Jamindan (161 tenten) en Pontevedra (171 tenten). De laatste dagen zijn we ook bezig geweest met een assessment in Pilar. Daarnaast hebben wij NFIs in de vorm van muskietnetten, dekens, solar lampen en grondzeilen aangevraagd voor deze gebieden. In Libacao hebben wij ook samen met burgemeester Vincent Navarose 8 schoolboxen uitgedeeld aan 4 scholen. In de bergen in het oosten van Panay zit de New People's Army (NPA). Vanwege veiligheid overwegingen konden wij daar helaas geen hulp bieden.

ShelterBox heeft al 1.685 boxen, 4.607 tenten en 1.516 midi-tenten verscheept naar de Filipijnen. In totaal hebben de ShelterBox Response Teams al 5.183 families kunnen helpen.

In Roxas kwam ik ook lokale SRT Sonny Ongkiko tegen. Hij werkt nu voor het United Nations Development Program) UNDP. Lokale kippenboeren zijn hun bezittingen verloren en met geld van de UNDP worden deze mensen weer geholpen. Hierdoor hoeven mensen geen kippen en eieren meer te importeren uit andere gebieden. ShelterBox werkt veelvuldig samen met andere ngo’s en kijkt waar zij mogelijk andere hulp kan bieden dan alleen boxen en tenten. Het was weer een leerzame ervaring!

Key Stories

ShelterBox responds to flooding in ZimbabweShelterBox responds to flooding in Zimbabwe

More than just a tent in the PhilippinesMore than just a tent in the Philippines

ShelterBox helps rehabilitate schools in SudanShelterBox helps rehabilitate schools in Sudan

VIDEO: First families move into ShelterBox tents following Typhoon Video: Operational update from the Philippines Video: Reporting from the Philippines

Voor meer informatie kijk op: http://www.shelterbox.nl/index.php

Winebox voor een Shelterbox

Shelterbox is een internationaal noodhulpfonds die wereldwijd voorziet in noodonderdak, warmte en waardigheid voor mensen die getroffen zijn door (natuur-)rampen.

Stichting ShelterBox Nederland streeft er naar om jaarlijks een bijdrage te kunnen leveren van minimaal 500 vanuit Nederland gesponsorde ShelterBoxen. We hopen te groeien en in 2016 met 1.500 boxen een wezenlijke bijdrage te leveren. Ook uw hulp is hiervoor nodig!

Doet u mee? Alvast onze dank!

Rotary Sassenheim wil geld inzamelen om weer shelterboxen te doneren, de huidige 3 shelterboxen zijn allemaal uitgezonden boxnummers 695, 696, 1567

De opbrengst van deze wijnactie wordt gebruikt voor het doneren van Shelterboxen. Bij iedere doos wijn ontvangt u een certificaat waarmee u voor €.10,00 bijdraagt in een Shelterbox,. U wordt op de hoogte gehouden als deze wordt uitgezonden. Klik hier voor de donateursvideo (1.40 minuut).

'Shelterbox' Red Wine Syrah.

Shelterbox Red Wine Syrah is een biologische wijn uit het zuiden van Frankrijk. Hij heeft mooie diep rode kleur, de neus is vol rood fruit, met een kruidig pepertje. Lekker donker fruit en zeer sappig, combineert heerlijk met gezellig tafelen, gebraden vlees of een kaasje. Geniet ervan!

'Shelterbox' White Wine Chardonnay.

Shelterbox White Wine Chardonnay is een biologische wijn uit het zuiden van Frankrijk. Hij is prachtig lichtgeel van kleur. Een zweem van citrus, tropisch fruit, zoete meloen en een mooi gebalanceerde zuurtje. Heerlijk als aperitief en combineert uitstekend met een visgerechten, romige pastagerechten en lichte maaltijden. Geniet ervan!

'Shelterbox' Rosé Wine Syrah.

Shelterbox Rosé Wine Syrah is een biologische wijn uit het zuiden van Frankrijk. Hij heeft mooie lichte rosé kleur, de neus is fris frambozen fruit, met een licht pepertje. Lekker fris en zeer sappig.  Combineert heerlijk met gezellig tafelen, gevogelte, pasta gerechten of een kaasje. Geniet ervan!

Nu bestellen in de webwinkel klik hier Prijs per doos met 6 flessen 49,50

inleveren kan ook bij Adrie Spies Concordiastraat 21, 2171 GK Sassenheim of mail adrie@noordmanwijn.nl

…….dozen rood ………Dozen wit ……….Mixdozen 3x2 flessen

Naam:………………………………………………………………………….