15 maart 2013: Rotary clubs Sassenheim en Sint-Pieters-Leeuw gaan straatkinderen in Mumbai (India) aan een betere toekomst helpen.

Building a future for Mumbai’s street children

Rotaryclubs Sassenheim en Sint-Pieters-Leeuw gaan straatkinderen in Mumbai (India) aan een betere toekomst helpen.

Op 24 augustus 2010 hield Luc Meys, een goede vriend van enkele leden van Rotaryclub Sint-Pieters-Leeuw, een presentatie over de opvang van straatkinderen in Mumbai. Naar schatting zijn er tussen de 150.000 en 200.000 straatkinderen. De bedoeling was een gezamenlijk project door de beide clubs te starten met als doel de nachtopvang van honderden straatkinderen en de inrichting van het ‘opvanggebouw’ met o.a. toiletten, douches, wasbakken, bedden, lessenaars, computers, schoolboeken en schrijfgerei. Verbeterde gezondheid, opleiding en leren lezen en schrijven moet hen in de nabije toekomst aan een baan helpen en hen daardoor van de straat en uit de criminaliteit houden.

Samenwerking werd gezocht en gevonden met een van de 40 clubs in Mumbai, een stad met 13 miljoen inwoners: Rotaryclub Mumbai Mid-Town. Zij zijn zeer goed op de hoogte van de lokale problematiek en kennen ook zeer goed de procedures van Rotary. Beide clubs liggen in een Pilot District en kunnen dus opteren voor een zogenaamde Global Grant van Rotary International.

Luc Meys heeft inmiddels meerdere besprekingen gehad met de Salaam Baalak Trust, die het opvang- en onderwijsproject zal uitvoeren en beheren.

De werkgroep Sassenheim-Sint-Pieters-Leeuw bestaat uit de Rotarians Dorothea Smets, Ludo Stockmans en Octave Coussement van Rotaryclub Sint-Pieters-Leeuw en Kees Brouwer, Wim van Biezen, Peter Melman, Adrie Spies en Paul Vogels van Rotaryclub Sassenheim.

Na veel en gedetailleerd rekenwerk op basis van zorgvuldige begrotingen voor alles wat gedaan moet worden wordt nu de aanvraag voor de Global Grant ingediend.

Ook ons district en het district in Mumbai hebben hun bijdrage aan het project bevestigd.

Als alles goed gaat kan door de Salaam Balak-trust spoedig aan de twee deelprojecten worden begonnen om daarmee honderden straatkinderen aan een betere toekomst te helpen. We houden u op de hoogte.