29 juni 2014: Bestuurswissel RC Sint Pieter Leeuw

Bestuurswissel RC Sint Pieters Leeuw

Auteur: Jules de Vries

Zondag 29 juni vierden we de bestuurswisseling van onze zusterclub Sint Pietersleeuw.  Onze pas geïnstalleerde voorzitter Gerard Rutgrink en Jules de Vries  zaten op zondagmorgen om zes uur  al op de snelweg richting Brussel.  Bij Ludo en Dorothea werden we hartelijk ontvangen en vandaaruit ging het richting Sint Pietersleeuw, waar een luxe bus klaar stond die het gezelschap van  totaal zo’n 20 personen naar onze eerste bestemming in de Ardennen vervoerde. Dat was het kasteel Chateau de Vêves . Onze zeer geïnteresseerde kasteelheer Gerard was wel behoorlijk onder de indruk: een kasteel met een dak erop kon dus ook!!

Daarna gingen we naar onze volgende bestemming, de abdij van  Maredsous, waar we heerlijk lunchten met abdijbrood, abdijkaas en abdijbier, een gouden combinatie. We hebben uitgebreid de abdij bekeken, weten nu dat een wereldheer-bisschop is afgebeeld met de krul van de staf naar buiten en een abdijhoofd, die ook een bisschopsniveau heeft met de krul van de staf naar binnen. Die heeft per slot alleen (geestelijke) macht over zijn eigen kloosterlingen en niet, zoals de bisschop, over alle gelovigen. We weten nu ook hoe het voelt gekapitteld te worden, hebben althans in de kapittelzaal mogen zitten.

De bestuurswisseling met diner was wel op een heel bijzondere plek en wel in de citadel van Dinant, die ruim 150 meter boven Dinant uittorent. Met recht dus een bestuurswisseling op niveau, te meer daar de voorzitters van de beide Rotaryclubs van Dinant en een oud gouverneur ook aanwezig waren.

We waren laat terug in Sint Pietersleeuw. De nacht hebben Gerard en ik doorgebracht bij Ludo en Dorothea, nadat we daar eerst onder het genot van een goeie trappist nog even de dag hadden geëvalueerd.

In een woord: fantastisch!!