Beleidsplan Stichting Procare

Beleidsplan van de stichting Pro-Care:

De stichting heeft ten doel het verlenen van daadwerkelijke steun in het kader van

community service, zoals deze wordt voorgestaan door de Rotary. De stichting tracht haar doel onder meer te bereiken door het doen van projecten en het beschikbaar stellen van daadwerkelijke hulp.

Eerste initiatief voor 2020:

·

Peren oogsten en laten persen ter voorkoming van voedselverspilling en de opbrengsten schenken aan de voedselbank.

·

Brownies & Downies Woerden laten plukken voor eigen gebruik, met educatie over het proces van groei, oogsten en verwerking.

·

Zorg-Los Woerden: mee laten helpen plukken als bijzondere en educatieve dagbesteding. De oogst mogen ze zelf verwerken en verkopen in hun winkel in Woerden.

Het Perenproject

Voor dit najaar 2020 heeft stichting Pro-Care toestemming gekregen van de stichting G. Ribbius Peletier Jr. tot Behoud van het Landgoed Linschoten om in een verlaten perenboomgaard op het landgoed de peren te gaan oogsten, te laten persen en de opbrengst te gebruiken voor een goed doel. Hiermee voorkomen we dat de peren verloren gaan. Als Stichting Pro-Care willen we graag deze verspilling voorkomen en bijdrage aan een aantal goede doelen en initiatieven in onze locale gemeenschap in de vorm van voedingseducatie en voedselschenking.

We gaan met leden van de stichting Pro-Care, met familie en vrienden de peren plukken gedurende 2 zaterdagen in september 2020. Dit is een hands-on activiteit ten bate van de clienten van de voedselbank, van “Brownies & Downies Woerden” en “Zorg-Los Woerden”.

De goede doelen

1.

Voedselbank Woerden biedt noodhulp in de vorm van gratis voedsel voor mensen in financiële problemen. Wekelijks wordt vanuit het uitgiftepunt gratis voedsel uitgedeeld aan zo’n 100 klanten. Het aantal klanten is in de tweede helft van 2018 enorm toegenomen tot boven de honderd en er is altijd behoefte aan meer en gevarieerd houdbaar voedsel. De voedselbank werkt met een supermarkt model.
De perensap wordt gepasteuriseerd en is derhalve ruim twee jaar houdbaar. De literflessen of 5 literpakken kunnen dus tot de zomer 2022 worden uitgegeven aan de klanten van de voedselbank.

2.

Brownies & Downies Woerden is een lunchcafé. Ze hebben een eigen keuken brigade die huisgemaakte lekkernijen bakken, ze verkopen hun producten en de bijzondere medewerkers, de Downies, serveren ook in het café!

3.

Zorg-Los Woerden zorgt op maat in de vorm van dagbesteding en ambulante dienstverlening voor mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of psychische, psychiatrische problemen. Zij bieden ontwikkelingsgerichte dagbesteding, waarin iedereen dingen kan leren en een prachtige groei kan doormaken! Zij zijn kleinschalig van opzet, met een grote diversiteit aan werkzaamheden.

Publiciteit

In het kader van het perenproject zullen wij regelmatig persberichten aanbieden aan locale / sociale media, waarin de thema’s voedselverspilling, duurzaamheid en voedseleducatie aan bod zullen komen.

De Voedselbank, Brownies & Downies als Zorg-los zijn erg enthousiast over dit project. Zij hebben aangegeven in hun eigen kanalen (nieuwsbrief, social media, winkel) aandacht aan het perenproject te zullen besteden.

Plan van aanpak

De stichting Pro-Care heeft een projectgroep Perenproject in het leven geroepen bestaande uit vijf leden uit Woerden en omstreken die hun tijd en expertise inzetten om dit project rond duurzaam voedsel en voedings-educatie gestalte te geven.

Beloningsbeleid

Het beloningsbeleid is dat niemand van het bestuur een beloning ontvangt.

Tot slot

Het perenproject is een eerste activiteit van deze nieuw opgerichte stichting. Het is een hands-on project waar we ons op een mooie manier kunnen inzetten voor de maatschappij en de doelstelling van onze Stichting Pro-Care in de praktijk kunnen brengen. Het wordt een leuke, leerzame en succesvolle actie, waar veel mensen van kunnen profiteren.
En die gaat smaken naar meer.