Fietsen door Woerden voor 100 jaar Rotary

Afbeelding met tekst, gebouw, vloer, gedecoreerd

Automatisch gegenereerde beschrijving

Een vrolijk gezelschap Rotary-leden fietste met de puzzel en de Rotary-bakfiets naar Bodegraven (foto Sylvia van Halm)

Het is dit jaar 100 jaar geleden dat Rotary naar Nederland kwam. De drie Woerdense Rotaryclubs vierden dat met hun deelname aan de Rotary 100 jaar-estafette. Na het leggen van een enorme puzzel fietsten de Woerdense clubleden samen met een feestelijke elektrische Rotary-bakfiets van Woerden naar Rotaryclub Bodegraven. Daarmee vulden ze een van de etappes in van deze emissie-loze tocht door Nederland, die de 500 Nederlandse clubs in het jubileumjaar over in totaal 5.000 kilometers verbindt. Er wordt door weer en wind gefietst, gewandeld en hardgelopen. De estafette startte in januari; in december wordt de laatste etappe verreden.

Niet alleen de ijsbaan

Inwoners van Woerden kennen de Woerdense clubs vooral van de jaarlijkse Rotary-ijsbaan op het Kerkplein en de Santa Run. In het Woerdense centrum vertelden de clubleden geïnteresseerde passanten wat hun clubs nog méér doen, in hun eigen omgeving of internationaal. Shelterboxes doneren aan mensen in de Turkse en Syrische rampgebieden bijvoorbeeld, sollicitatietrainingen organiseren voor Woerdense scholieren, of een waterproject uitvoeren in Oeganda.

Rotary is een netwerkorganisatie die midden in de samenleving staat. Als maatschappelijk betrokken professionals en inwoners van Woerden en de regio leveren de clubleden een bijdrage aan een plezierige samenleving. Ze doen dat door ‘dienstbaarheid aan een ander’ boven het eigen belang te stellen, en te helpen en ondersteunen waar dat kan en mag. ‘Kennis en menskracht leveren’ is bij Rotary waardevoller dan de portemonnee trekken. Wie geïnteresseerd is in het lidmaatschap: kijk op de site van Rotary Nederland voor meer informatie over de verschillende clubs.