Heel Jong Woerden Bakt: jury compleet!

Heel Jong Woerden Bakt: jury compleet

Nieuw jurylid Seyda Demirbas maakt jury weer compleet

De jury van Heel Jong Woerden Bakt editie 2020 is compleet. De Turks-Nederlandse Seyda Demirbas volgt Mohamed Ahmed op in de vijfkoppige jury. De jury van deze Rotary-bakwedstrijd bestaat nu naast Seyda uit Gert van de Berg (samen met Hennie Versluis) van Bakkerij Versluis, chef-kok Arthur van Dijk van restaurant Viviamo, Co van Eck (docent Kalsbeek) en Roos Gussinklo (Bij Roos op de Thee).

Seyda Demirbas, 26 jaar, is in het dagelijks leven docent Duits aan het Minkema College (Laan). Ze houdt van koken en bakken en vindt het leuk om met jongeren bezig te zijn.

Inschrijven vóór 20 december

Na de succesvolle eerste editie gaat de interculturele bakwedstrijd Heel Jong Woerden Bakt de komende maanden voor de tweede keer draaien. Jongeren van 14 tot 20 jaar van allerlei nationaliteiten en culturen, Woerdens en nieuw-Woerdens, kunnen zich tot 20 december inschrijven voor de voorronde.

Ze kunnen de recepten van hun ouders, grootouders of hun land van herkomst raadplegen, of zelf iets zoets en vooral lekkers verzinnen waarmee ze in zich de voorronde presenteren. Rotary Woerden Oude Rijn organiseert Heel Jong Woerden Bakt om jongeren uit allerlei culturen met elkaar te laten kennismaken, samen te werken en samen te bakken. Tijdens de bakwedstrijd leren ze elkaars levens en gewoonten kennen.

Meer informatie, inclusief een introductiefilmpje en folders in het Nederlands en Arabisch, is te vinden op www.heeljongwoerdenbakt.nl

Eerste multiculti-bakworkshop

Begin volgend jaar nemen zestien voorrondewinnaars deel aan leuke workshops, waar ze samen werken, proeven en leren.

De eerste workshop, in januari, legt de nadruk vooral op multicultureel bakken. Bakken met Nederlandse én exotische ingrediënten, lokaal geproduceerde en tropische producten wordt gestimuleerd. Wat is uniek in de verschillende landen van de deelnemers? Van kerstbrood, kniepertjes of appeltaart tot baklava, amandel-feeënvingers of Syrische en Somalische taartjes: alles kan.

Op 4 april 2020 komen alle zestien winnaars bij elkaar voor de feestelijke finale.