MAANDBRIEF JANUARI 2020

Rotary International – Logos Download

DE TWEEDE HELFT

De eerste helft van het Rotaryjaar is omgevlogen. Met veel boeiende gesprekken, inspirerende clubbezoeken, en interessante commissievergaderingen. Maar ook met boeiende gesprekken, met clubs die een nieuwe koers willen uitzetten of samen willen gaan met een andere club.

Het nieuwe jaar is alweer helemaal op stoom. De voorbereidingen voor de PETS en de Discon zijn in volle gang en er start weer een nieuwe RLI leergang. De nieuwe generatie gouverneurs is net terug uit San Diego van hun gouverneurstraining, verrijkt met een nieuw jaarthema en logo.

OPBRENGST END POLIO NOW

De End Polio Tulpenactie 2019 is dankzij ieders inzet een groot succes geworden.

De landelijke netto opbrengst is € 140.611.60. Dat is zo’n € 20.000 meer dan vorig jaar!

Dit bedrag wordt door de Bill & Melinda Gates Foundation verdrievoudigd, dus de bijdrage aan het End Polio Now project is ruim € 420.000,--.

De opbrengst is ons district is € 24.032,80. Van de 73 clubs hebben er 51 meegedaan. Er hebben 17 clubs van de gelegenheid gebruik gemaakt om een PHF aan te vragen.

Met elkaar hebben we weer een prima resultaat behaald.

Daar mogen we trots op zijn!

Vorige week werd bekend dat de samenwerking tussen Rotary en de Bill & Melinda Gates Foundation zal worden voortgezet.

WIST JE DAT……..

…….iedere club zijn Rotary afdracht aan de RAN kan doen door middel van een automatische incasso

…….na de goede berichten over een duurzaam geproduceerd en verpakt Rotary Magazine, je nu ook via LeAd kunt aanvinken als je het Magazine digitaal wilt ontvangen.

……veel clubs actief zijn met het organiseren van Vrijheidsmaaltijden op 5 mei, en andere evenementen in het kader van 75 jaar Vrijheid

……de ledengroei in ons district nog steeds het grootst is van de 7 districten in Nederland

DISCON IN RIJSWIJK : DUURZAAM EN SOCIAAL

De Discon 2020 komt eraan

Staat de datum al in je agenda? Op 13 juni speelt de jaarlijkse Districtsconferentie 1600 zich af in het groene en onbekende Rijswijk. Die dag geven de Rotaryclubs van Rijswijk je de kans om in de geschiedenis te duiken (ooit weleens in de bunker geweest die een belangrijke rol speelde in de Koude Oorlog?) en om te ervaren hoe kleine en grote bedrijven zo duurzaam mogelijk opereren (zelfs een reisorganisatie die bekend is van vliegreizen). Ook bezoeken we de duurzaamste wijk van ons land (zie foto).

Nieuwsgierig? Binnenkort gaat de site live en begint de inschrijving.

MEER KENNIS IS MEER ROTARY, IS MEER IMPACT

Het Rotary Leer Instituut, kortweg RLI, draagt daaraan bij.

De wereld verandert en Rotary ook

Rotary is van oudsher relevant geweest voor de maatschappij. Om zowel lokaal als wereldwijd een grote rol te blijven spelen is het nodig kennis te hebben van onze eigen organisatie. Met de RLI word je op de hoogte gehouden van de nieuwe koers en de mogelijkheden van Rotary en de Rotary Foundation. In de 3-daagse cursus worden op een interactieve manier alle aspecten van Rotary behandeld. Op dag 3 stellen de cursisten met de opgedane kennis een strategisch meerjarenplan op.

De voorgaande cursussen werden met een dikke 8 beloond. Verschillende cursisten zijn actief geworden in hun eigen club of in het district, een evidente meerwaarde van meer kennis.

Zomaar een paar reacties van eerdere cursisten

·

Ik ga bijdragen aan meer bekendheid van Rotary en meer mensen enthousiasmeren. Proud member zijn

·

Ga mijn club enthousiast maken voor een internationaal project

·

Ik had graag over deze kennis beschikt in mijn voorzittersjaar

·

Een masterplan opstellen is een must; heb nu de tools gekregen

·

Meer aandacht voor jeugd uitwisseling vragen en tijdig een RYLA kandidaat afvaardigen

De vierde cursus gaat op 7 maart van start en de overige dagen zijn 4 en 18 april

Locatie: WestCord Hotel Delft

Tijd 09:15-14:15 en de kosten zijn €150 inclusief lunch, koffie en thee

Je kunt je aanmelden op h.f.verwey@gmail.com

DE ROTARY FOUNDATION: VAN EN VOOR ROTARY

De Rotary Foundation is onze enige echte goede doelen organisatie, een organisatie van alle Rotary leden. Van en voor Rotary. De afgelopen drie jaar hebben veel clubs uit ons district via een ‘project pitch’ geld ontvangen uit dit fonds, zoveel zelfs dat we in ons district de bodem van onze goede doelen pot zien verschijnen. Willen we waardevolle projecten financieel blijven steunen vanuit TRF, dan zullen we allemaal mee moeten doen. Individueel of via de club. De Rotary Foundation District Commissie (TRF commissie) rekent op jullie bijdrage.

Meer weten over TRF: vraag de commissie gerust voor een presentatie.

Voor contact: Trf-voorzitter@rotary-d1600.nl

ROTARY WITHOUT BORDERS

Kom in oktober naar het Rotary Institute Amsterdam, dat van 9-11 oktober 2020 plaats vindt. Een unieke gelegenheid om in Amsterdam een groot internationaal Rotary event mee te maken en Rotarians en Rotaracters uit 90 Europese districten te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en geïnspireerd te raken. Nederland is dit jaar gastheer van het Rotary Institute, dat is uitgegroeid tot een jaarlijks inspirerend evenement waaraan veel Rotarians en Rotaracters deelnemen.

Op zaterdag 10 oktober draait de ‘Carrousel of Friendship’. Hier presenteren Rotarians en Rotaracters uit Europa en Nederland hun beste projecten. Een zaterdag vol dynamiek en ontmoetingen.

C:\Users\André\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Amsterdam.png

Volg de info op: www.rotaryinstitute-amsterdam.nl

Voor de clubbezoeken van gouverneur Josje Bootsma, klik hier.

E-mail: dg2019-2020@rotary-d1600.nl Telefoon 06 - 48551580

Voor data Regionaal Bestuurs Contact (RBC) 2018, klik hier.

Bijzondere data

9-11 oktober 2020

Deze maandbrief is gestuurd aan alle Rotarians in District 1600 RI

met een e-mailadres, zoals opgenomen in LeAd2

Klik hier voor samenstelling districtsstaf

Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Hier staat de online versie.

www.rotary.nl/d1600

dg2019-2020@rotary-d1600.nl