Preconceptiezorg in Suriname

In Suriname is de babysterfte hoog: op duizend geboortes sterven 25 baby’s tijdens de zwangerschap of rond die geboorte: anderhalf keer hoger dan in de rest van Zuid-Amerika en bijna vier keer hoger dan in Nederland. Door preventieve maatregelen vóór de conceptie, zogenaamde preconceptiezorg, kan deze babysterfte afnemen.

Aandacht voor gezondheid en leefstijl

rotaryclub-leiden-preparingforlifeRotaryclub Leiden, samen met de Rotaryclubs Utrecht, Ede, Purmerend en Hilversum 3, maken in samenwerking met Rotaryclub Paramaribo Residence het project mogelijk waarin een groep Surinaamse gezondheidsprofessionals (verloskundigen, gynaecologen, huisartsen, apothekers) preconceptiezorg op maat aanbiedt aan (jonge) vrouwen. Preventieve maatregelen in dit programma richten zich op gezondheid (chronische ziekten, geneesmiddelengebruik), leefstijl (voeding, foliumzuurgebruik, alcohol, roken), psychische, familiaire en genetische aandoeningen van de toekomstige moeder en vader, maar ook op arbeids-, sociale en culturele factoren.

Lees meer overRotary Club Leiden