Weginwijding

‘Sintrale As’ is de nieuwe verbindingsweg die van Drachten langs Burgum en Veenwouden naar Dokkum loopt. Rotaryclub Bergum organiseerde in samenwerking met Rotaryclub Lauwersland en Rotaryclub Dokkum het evenement ‘Sport op de As’ om de Stichting Leergeld financieel te kunnen ondersteunen. Zo’n 23.000 streekbewoners wijdden de weg in voordat de 21 kilometer asfalt aan het snelverkeer zou worden overgedragen.

Hulp bij sociaal isolement

De clubs en meewerkende sportverenigingen zetten driehonderd vrijwilligers in om het volle programma in goede banen te leiden. ‘s Morgens vroeg gingen al vijfhonderd wandelaars op pad. Daarna lag het accent op de wielersport: ploegentijdritten en een teamtrial. Vervolgens was er alle ruimte voor diverse hardloopafstanden, waaronder een halve marathon over de totale lengte van de Sintrale As. In de middaguren werd het compleet filefietsen tijdens de recreatieve tocht waarvoor in elk aanliggend dorp opgestapt kon worden.
De opbrengst die De Stichting Leergeld in ontvangst mocht nemen, wordt ingezet voor kinderen in de omgeving die in een sociaal isolement dreigen te raken.

Lees meer overRotary Club Bergum