De geschiedenis van het Rotarywiel

Het Rotarywiel, opgespeld op de jassen van Rotarians, maar evengoed soms te zien bij het binnenrijden van steden, waar dan ook in de wereld, identificeert Rotary Clubs en hun leden. Maar hoe is dit wieltje het officiële symbool van Rotary geworden?

Een historisch overzicht

Het embleem 'het Rotarywiel' bestaat bijna even lang als de serviceclub zelf. De grootste veranderingen aan het symbool werden aangebracht gedurende de eerste 15 jaar van Rotary.

Het eerste ontwerp kwam van rotarian Montague ‘Monty’ Bear, lid van RC Chicago in 1905. Hij ontwierp het kort na de oprichting van Rotary. Geïnspireerd om een ontwerp te maken dat de club symboliseerde, begon Bear met een schets van een karrenwiel met 13 spaken, onder toeziend en goedkeurend oog van Paul P. Harris en de rest van de stichtende leden. Het wiel was zeker 'eigentijds' aangezien de automobielsector in 1905 nog in de kinderschoenen stond.

1905

Kritiek op het embleem bleef niet uit. Sommige clubleden vonden dat het té statisch was, levenloos. En dus zette Bear zichzelf opnieuw aan het werk. Deze keer vond hij inspiratie terwijl hij in de lucht zat te turen. Bear maakte een nieuw ontwerp waarbij het wiel tussen de wolken leek te draaien. De link leek niet gauw gelegd, want sommigen vonden het alsof het wiel in het stof reed. En Rotarian van het eerste uur Tom Philips uitte zijn ongenoegen omdat stof nu eenmaal alleen achter het wiel kan verschijnen en niet tegelijkertijd vóór het wiel. Welke richting gaan we eigenlijk met de club?

1910

En zo keerde Bear terug naar zijn tekentafel. We schrijven 1910. Met behulp van een lint dat hij over het wiel drapeerde en een invulling met zwarte inkt, liet hij de wolken (of was het 'stof'), verdwijnen. Dit logo werd voor lange tijd behouden, zelfs toen de auto in opmars was en de koetsen en karren uit het straatbeeld van Chicago verdwenen. In 1910, toen Rotary niet alleen meer in Chicago bestond (er waren toen zestien clubs verspreid over Amerika, de 'National Association of Clubs') kwam er met elke nieuwe club ook wel een licht gewijzigde versie van het embleem bij.

1910

Tijd voor een nieuw logo
De weldra 'International Association of Clubs' realiseerde zich dat er nood was om een standaard in te voeren, een officieel embleem dat zou gebruikt worden door alle clubs. In 1911 nodigde de hoofdredacteur van 'The National Rotarian Magazine', Chesley R. Perry, verschillende clubs uit om een ontwerp te maken en in te sturen. Er werd een comité opgericht, het Embleem-comité, tijdens de Duluth, Minnesota Conventie van 1912.
De uiteindelijke voorloper van het officiële Rotary International embleem kwam van Rotary Philadelphia. Deze club was net begonnen om hun embleem te maken samen met briefhoofden, jasspeld en dergelijke meer rond 1911. Zij waren ook de eersten die de officiële benaming inkortten. The International Association of Rotary Clubs werd 'Rotary International'.

1918

Nu er een comité bestond dat zich bekommerde om het logo, werd er al gauw een 'omschrijving' gemaakt van het nieuwe embleem.

Het embleem bestaat uit een wiel met 6 spaken en 24 tanden. In het ontwerp benadrukken de spaken de kracht terwijl de tanden de leegheid van het design verwijderen en de macht symboliseren.

Rotary had zijn officieel logo gevonden, mét kleur (koningsblauw en goud) het werd in 1924 goedgekeurd door de raad van bestuur. Sindsdien werd het nooit meer gewijzigd en heeft het tot vandaag de tand des tijd doorstaan.

today