Het vrouwencentrum (P3W) in Papoea

Het vrouwencentrum (P3W) van de Evangelisch Christelijke Kerk in Papoea

Bord bij de ingang van het vrouwencentrum.

In de vormingscentra worden cursussen gegeven aan vrouwen en meisjes:
1. Geloofscursussen
2. Cursussen voor een zelfstandig inkomen
3. Cursussen over gezondheid en opvoeding
4. Vrouwen en geweld
5. Vormingsmateriaal voor gemeenteleden

P3W bestaat uit drie vormingscentra voor vrouwen in Papoea:

1.

Een centrum in Polimo in het centrale bergland. Hier werken drie mensen.

2.

Een centrum in Teminabuan, aan de kust van de Vogelkop. Daar werken vijf mensen.

3.

Een centrum in Padang Bulan, nabij de hoofdstad Jayapura, waar vijftien mensen werken.

Vrouwen volgen een cursus bij het vrouwencentrum in Papoea.

In Padang Bulan werd dit vormingswerk voor vrouwen en meisje in de jaren zestig gestart, om vrouwen en meisjes gelegenheid te geven om zich te laten trainen in allerlei vaardigheden en zo mogelijk verder studeren.

Cursussen voor een zelfstandig inkomen
Om later zelfstandig een inkomen te kunnen verdienen, krijgen de meisjes les in wiskunde en economie, maar leren ze ook naaien en van hergebruikte materialen dingen maken om te verkopen, bijvoorbeeld van rietjes mooie bloemen maken of van papier kaarten maken of sieraden van kokosnoten.

Vrouwen en geweld
Tijdens de lessen over vrouwen en geweld leren de meisjes hun grenzen herkennen en aangeven. Veel jonge vrouwen hebben dit nooit geleerd. Het gaat dan over geweld dat je aangedaan wordt, maar ook geweld dat jij een ander aan kunt doen.

Cursussen over gezondheid en opvoeding. De meisjes kunnen lessen volgen over hygiëne, gezondheid, voeding (zoals kookles) en opvoeding. Ook onderwijs over Hiv/Aids is onderdeel van het lespakket. Hoe kun je besmet raken? Hoe kun je hulp bieden aan mensen met hiv/aids?

Ervaringen delen met anderen
Na de cursus gaan de vrouwen naar hun eigen dorp terug en delen hun opgedane kennis met anderen. Jaarlijks zijn er speciale terugkomcursussen voor meisjes die eerder een cursus bij de P3W volgden. Het is een cursus van een maand, waarin de meisjes hun praktijkervaringen uitwisselen.

Vormingsmateriaal voor gemeenteleden
Naast het cursuswerk verspreidt het centrum vormingsmateriaal voor gemeenteleden. Vrouwengroepen krijgen zo eenvoudig materiaal in handen, waarmee ze hun bijeenkomsten diepgang en ook praktische betekenis kunnen geven voor hun leden. Er is een tijdschrift, een handboek en er worden brochures uitgegeven.

Aidsprogramma’s

Aidspatiente.jpgInmiddels heeft P3W ook aids-programma’s opgezet. Volgens P3W zijn er inmiddels minstens 150.000 hiv-geïnfecteerden in Papoea. Goede voorlichting is nog altijd het belangrijkste wapen om verspreiding tegen te gaan, juist ook omdat het nog steeds moeilijk is om aids met medicijnen tegen te gaan. Daarom heeft de Kerk van Papoea een voorlichtingsprogramma opgezet. Het bureau informeert onder andere predikanten over aids, organiseert voorlichtingsbijeenkomsten voor kerkelijke jeugdgroepen en geeft brochures uit.
Het vrouwencentrum heeft, in samenwerking met een onafhankelijke Stichting voor Volksgezondheidszorg (ook een partnerorganisatie van Kerk in Actie), een aanloophuis op het busstation in Jayapura opgezet. Vanuit dit aanloophuis geven de medewerksters informatie over aids aan bus- en taxichauffeurs, bijrijders, marktkooplieden, prostituees en aan rondhangende jongeren.

Marijke Werimon-Bakker

Jarenlang ondersteunde Kerk in Actie Marijke Werimon-Bakker, die ruim dertig jaar les gaf bij P3W en hen adviseerde. Marijke woont nog steeds in Papoea en is nog steeds betrokken bij dit project.

Successen van de vrouwen die startten op de P3W
Een paar voorbeelden. Zoals Susi , zij doet nu haar master gezondheid. Katharina Aso, heeft de evangelistenopleiding gedaan en na drie jaar in een gemeente zit ze nu op de theologische school.
Tot slot Willy uit de Waropen: zij  zette een programma voor alfabetisering op; ze geeft voedingsvoorlichting in de dorpen en ze kookt babyvoeding met de jonge moeders.

Vrouwen de toekomst van Papoea.