Peter Benedick, voorzitter RC Oosterbeek 2013-2014

Rotary Club Oosterbeek: een moderne verbinder

11 april 2014
http://www.hoogenlaag.nl/_img/ln_text_redactie.png VAN DE REDACTIE VAN HOOG EN LAAG:

OOSTERBEEK - Oosterbeker Peter Benedick is sinds de zomer van het vorig jaar de voorzitter van Rotary Club Oosterbeek. Nog te vaak hoort hij in de wandelgangen dat de Rotary Club een 'oude mannenclub' of een groep 'weldoeners' is. ,,Ik moet dan steeds weer uitleggen hoe onze organisatie werkt. Graag pak ik die handschoen op."

door Feike Klomp

Peter Benedick is ondernemer in Oosterbeek, is getrouwd en heeft twee dochters van 14 en 16 jaar. ,,Ik sta dus zelf middenin de samenleving en vind het prachtig om samen met de Rotary Club een steentje bij te dragen aan de maatschappij. Tegelijkertijd zeg ik ook: mensen hebben niet altijd een goed beeld van onze Club. Daardoor hangt er een soort zweem van 'stoffigheid' boven ons. Misschien is dat door de jaren heen zelf door ons in de hand gewerkt. Tijd voor 'a change' wat mij betreft."

Knowhow
De enthousiaste voorzitter praat met veel plezier over de kracht van Rotary Club Oosterbeek. ,,Al sinds de oprichting van de Rotary (wereldwijd) in 1905 vormt classificatie de basis voor de Rotary. Kortom, er wordt constant gekeken naar nieuwe leden die een classificatie hebben die er nog niet is. Dus liever niet twee tandartsen of twee advocaten. Van iedere discipline één. Dat is bedoeld om maximaal gebruik te kunnen maken van de aanwezige kennis. En ga maar na. Zo zijn er juristen, ondernemers en medici met een schat aan expertise in huis (nu 42 leden). Die knowhow is zowel ten dienste van de club zelf als voor onze projecten (goede doelen)."

Broodjes smeren
Peter Benedick hecht veel waarde aan deze aanwezige expertise, maar wil ook dat de Rotary Club zich wat extraverter gaat opstellen. ,,Kijk, het is dubbel. Het zit misschien niet in ons dna om van de daken te roepen dat we zo actief willen zijn. Het is niet zozeer bescheidenheid, meer een natuurlijke gepaste houding. Toch vinden de leden het hartstikke leuk om ook praktisch bezig te zijn. Zo stonden we vorig jaar met enorm plezier sinterklaascadeautjes in te pakken. Of neem de komende Stuwalloop van 1 juni. Wij werken mee met de organisatie en verbinden hier jaarlijkse een goed doel aan. De Rotary Club regelt de sponsoring en draagt bij aan de totale verzorging van deelnemers, familieleden, kinderen en andere belangstellenden. De leden kijken hier echt naar uit, en staan maar al te graag broodjes te smeren en hamburgers te bakken. We geven alles wat we in huis hebben."

Goede mix
De voorzitter tot slot: ,,Lid zijn van de Rotary Club betekent veel. Je komt als lid voor het leven binnen. Je geeft je ziel en zaligheid aan de uitgangspunten. Er moet een goede mix aanwezig zijn van kennis, leeftijd, inbreng/expertise. Daar hoort ook het 'nieuwe denken' bij, compleet met social media en vaker uitleggen waar we voor staan."