2005: Zelfs voor Michael met een glutenvrij dieet

Uit alle windstreken werd op 1 augustus een 90-tal kinderen naar Harlingen gebracht door Rotaryleden. De jaargangen lijken natuurlijk op elkaar, al is in 2005 duidelijk geworden dat mindere weersomstandigheden het succes niet in de weg hoeft te staan. Het weer vergde wat meer improvisatievermogen van de 24 'juffen' en 'meesters', studentenvrijwilligers uit Amsterdam.

Elk jaar is er wel wat bijzonders te melden. Met dieetwensen (geen varkensvlees, vegetarisch) wordt altijd al rekening gehouden, maar dit jaar kreeg Michael (10), die door RC Heemstede was opgegeven, speciale aandacht. Michael heeft een glutenallergie en zijn dieet vereist zeer speciale zorg. Op Vlieland zijn geen glutenvrije producten te krijgen. De Nederlandse Coeliaki Vereniging bood uitkomst. Eén van hun leden op Vlieland werd getraceerd. De betrokken dame was bereid om een paar keer brood te bakken en ook andere producten, zelfs versnaperingen, naar vakantiehuis De Vliehorst te komen brengen. Prachtig toch, de ene vrijwilligersvereniging maakt het mogelijk dat de andere zijn werk kan doen. Dienstverlening die aan eigenbelang voorbijgaat, ook buiten Rotary. Op 11 augustus stonden de ophalers van de talrijke Rotaryclubs weer paraat. De opgetogen kinderen en de studenten, met een chronisch slaaptekort, konden weer gezond huiswaarts. Coördinator DGE Paul Knijff (RC Weesp-Vechtstreek Noord) maakt volgend jaar plaats voor Diana Bakker (RC Purmerend-Polderland).