2007: Voor de 35ste keer Vlielandkamp

Dick Huijsman

Ook dit jaar, alweer voor de 35ste (!!) keer, is in twee vakantiehuizen het Doniahuis en de Vliehorst op het eiland Vlieland door de Rotary een vakantiekamp georganiseerd waaraan 90 kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar hebben deelgenomen.

De oorspronkelijke opzet was dat meisjes en jongens die door omstandigheden zonder het Vlielandkamp dat jaar niet met vakantie hadden gekund, even weg zouden zijn uit de thuisomgeving die door omstandigheden niet de geborgenheid biedt die je ieder kind gunt. Elke deelnemer mag slechts één keer worden opgegeven voor het vakantieproject. De Rotaryclubs in Nederland kunnen tegen een vergoeding van euro 400,-- per deelnemer kinderen in de bovengenoemde leeftijdscategorie aanmelden voor het kamp. De kosten voor het kamp worden door de Rotaryclub gedragen. Slechts 90 kinderen kunnen worden geselecteerd, afhankelijk van de volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen. Er bestaat een landelijke commissie Vlielandkamp die deze aanmeldingen beoordeelt. Er wordt eind december een uitnodiging aan de clubs gestuurd om kinderen aan te melden. Gemiddeld worden 140 aanmeldingen ontvangen. Vervolgens wordt door de commissie een selectie gemaakt opdat 90 kinderen overblijven.

Elk jaar blijkt weer dat de laatste weken voor het Vlielandkamp deelnemers afvallen. 24 Studenten van de Vrije Universiteit in Amsterdam verzorgen jaarlijks de feitelijke leiding in de beide kamphuizen. 54 Kinderen gaan naar het Doniahuis en 36 kinderen naar de Vliehorst. De leiding bestaat uit 2 hoofdleiders, per elk huis één. De kinderen worden in groepjes onderverdeeld en begeleid door de studenten. Tijdens het Vlielandkamp bestaan er vaste programmapunten die jaarlijks, afhankelijk van het weer, worden afgehandeld. Op de dag van vertrek naar het eiland vanuit Harlingen en terugkomst in Harlingen 10 dagen later dragen de Rotaryclubs Bussum en Weesp zorg voor het vervoer van de 24 studenten van en naar Amsterdam. De deelnemende kinderen worden door de desbetreffende Rotaryclub naar Harlingen gebracht en daarna weer opgehaald. De Rotaryclub Bussum zorgt voor de bevestiging van de reservering van de vakantiehuizen, de afspraken met de leveranciers, de beheerders van de beide huizen, de lokale huisarts, politie en andere instanties, opdat tijdens het kamp voldoende afspraken zijn gemaakt zodat het Vlielandkamp zonder problemen kan worden gehouden.

Het project kan zich niet bedruipen met de bijdragen per kind die via de clubs binnenkomen. Door jaarlijkse giften van Rotaryclubs en particulieren wordt het kamp draaiende gehouden. De commissie Vlielandkamp roept de Rotaryclubs op om jaarlijks een kind voor het Vlielandkamp op te geven dan wel een donatie te doen. De feitelijke verantwoordelijkheid dit jaar op het eiland lag in handen van Diana Bakker van de Rotaryclub Purmerend-Polderland.

ZIE OOK:
Fotoalbum: Vlielandkamp 2007