2011: Vakantie voor honderdtien kinderen

Diana Bakker en Frits Boddeman | 12/09/2011

Ze waren door meer dan 80 Rotaryclubs uit het hele land voor deelname aangemeld en werden door leden van die clubs vervoerd van huis naar de boot in Harlingen en terug. Het kamp werd van 23 juli tot 11 augustus voor de 39ste keer gehouden in vakantiehuis de Vliehorst op het eiland Vlieland.

Jaarlijks organiseert de Stichting Rotary Vlielandkamp het vakantiekamp voor meisjes en jongens die door omstandigheden niet met vakantie kunnen. De Rotaryclubs in Nederland kunnen kinderen in de genoemde leeftijdscategorie aanmelden voor het kamp en betalen daarvoor een vergoeding per deelnemend kind. Al vanaf het allereerste kamp verzorgen studenten van de Vrije Universiteit van Amsterdam als dispuutactiviteit de dagelijkse leiding van het kamp in de Vliehorst. Ook dit jaar maakten 24 superenthousiaste studenten samen met de coördinatoren, Diana Bakker van RC Purmerend-Polderland en Frits Boddeman van RC Purmerend-Weidevenne, het kamp weer tot een onvergetelijke belevenis voor de kinderen.

Afkicken om op te kicken
Op het kamp is het even wennen voor de kinderen:

• Met 25 kinderen op één slaapkamer. De eerste nachten zijn dan ook kort voor hen.
  • Alle haren gewassen met echte Vlieland-shampoo (anti-luis shampoo, met dank aan de sponsor uit Bussum/Naarden).
  • Tegen heimwee zijn er heimweepillen (vitamine C) die ieder jaar weer voortreffelijk werken.
  • Elke avond wordt er voorgelezen of een verhaal verzonnen voor het slapen gaan.
  • Corvee…zo veel borden af te wassen is ook geen dagelijkse kost. Hoewel veel kinderen hun moeder regelmatig moeten helpen zeggen ze.
  • En eten... wat de pot schaft. Gekookt in grote hoeveelheden door meneer Veenstra (beheerder van de Vliehorst en tevens vuurtorenwachter). Smaakt prima naar het oordeel van de kinderen. De leiding oordeelt iets genuanceerder.
  • Alles met de benenwagen, op een rit met de Vliehors Expres na.
  • Tien dagen geen TV/PC of spelcomputer.
  • Geen contact met thuis op het schrijven en versturen van een kaart na.

Maar daarentegen, altijd spelen en aandacht en leuke activiteiten. En echt op vakantie zijn!

“Daar ligt Nederland!”
Veel kinderen denken dat Vlieland een ander land is. Het vertrek uit de haven van Harlingen en de overtocht met de boot dragen daar toe bij. Als ze op de vuurtoren van Vlieland staan roepen ze: “Daar ligt Nederland!”.

Eten
Ook de moeilijke eters beginnen te eten, want je wilt geen ‘buitenbeentje’ zijn natuurlijk. Dat zijn veel van de deelnemende kinderen overigens in hun normale leven te vaak. Er zijn kinderen mee die thuis van de voedselbank te eten krijgen en/of waar eten de sluitpost van het huishoudbudget is. Overigens wordt er in het kamp rekening gehouden met eetgewoonten en dieetwensen.

Achtergrond
De studentenleiding die, in verband met de privacy, over de achtergronden van de kinderen slechts summier is geïnformeerd, komt na verloop van tijd toch bij de coördinatoren met wat specifiekere vragen, zodat ze sommige situaties beter kunnen begrijpen. Studenten die wellicht zelf een redelijk normale jeugd hebben gehad, leren dat het ook anders kan en dat zijzelf wel heel beschermd zijn opgegroeid.

“Wil je mijn vader worden?”
Eén meester werd door een kind gevraagd of hij al getrouwd was. Nee dus. Daarop vroeg het jongetje of hij niet zijn vader wilde worden. Hij zou wel erg goed bij zijn moeder passen vertelde hij. In de dagelijkse evaluatie met de leiding moest de meester dit toch wel even kwijt, want het had hem wel geraakt.

Nagellengte
Ook weer iets bijgeleerd dit jaar (dat verzin je niet tevoren). Dat we de nagellengte van de schatjes moeten controleren. Er was een jongetje met veel te lange nagels (tenminste lengte kunstnagels) die had uitgehaald naar een andere jongen. Die had behoorlijke schrammen op zijn wang.

Verdriet
Ook dit jaar weer veel tranen aan het einde van het kamp. Niet alleen bij het afscheid nemen van de juf en meester maar opvallend was ook het ‘groepshuggen’ van jongens en meisjes met elkaar. Van ouders hoorden we dat ze nog dagen heimwee hadden naar het kamp. En eigenlijk zijn dat de mooiste complimenten!

Dankbaar werk
Voor Diana en Frits, dit jaar geassisteerd door Paula en Antoinette, is hun verblijf op Vlieland het sluitstuk van alle werkzaamheden rond het Vlielandkamp. Ter plaatse zijn zij eindverantwoordelijk en zijn zij contactpersoon voor ouders en steun en toeverlaat voor de studentenleiding.
Veel maar vooral dankbaar werk, mogelijk gemaakt door alle Rotaryclubs die kinderen hebben aangemeld of een sponsorbijdrage hebben geleverd.

Op naar de 40!
Volgend jaar 40 jaar Vlielandkamp en dat moet heel bijzonder worden!

ZIE OOK:
Fotoalbum: Vlielandkamp 1 2011