2012: Extra feestelijk Vlielandkamp in jubileumjaar!

Tekst en foto's Frits Boddeman | 01/11/2012

“Alles” antwoordde een jongetje enthousiast tijdens de terugtocht op de boot naar Harlingen op de vraag “Wat vond je het allerleukste van het Vlielandkamp”.  Maar dat was wel erg algemeen en niet de bedoeling van de vraagsteller. “Je mag maar één ding kiezen wat je echt het àller-àllerleukste vond”. Je kon het kraken van zijn hersentjes horen totdat hij opsprong en riep: “Het Vlielandkamp, dat is toch één ding?”. Kijk, en daar doen we het allemaal voor!

Het is dit jaar veertig jaar geleden dat Sjoerd en Gré Wartena uit Weesp het initiatief namen tot het oprichten van de Stichting Rotary Vlielandkamp. Een vakantiekamp op Vlieland voor kinderen uit het hele land die, om diverse redenen, zonder dat kamp niet met vakantie kunnen. Bijvoorbeeld als gevolg van financiële perikelen bij de ouders of door een ingewikkelde thuissituatie. Eenmaal op Vlieland kunnen zij hun sores vergeten en anderhalve week lang kind zijn. Een geweldig initiatief dat is uitgegroeid naar een organisatie waarbij nu ieder jaar meer dan honderd kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar, verdeeld over twee perioden van tien dagen, mee naar Vlieland gaan en daar kunnen genieten van een afwisselend programma. Inmiddels is dit Vlielandkamp het enige en langstlopende nationale jeugdproject van Rotary in Nederland!

Circusvoorstelling
Behalve de jaarlijks vaste programmaonderdelen, zoals het speedboot varen, de vuurtoren beklimmen, het krabbetjes zoeken op het drooggevallen wad, de kinderdisco, de bonte avond, het midgetgolfen, het zwemmen en vooral het met elkaar spelen, heel veel spelen, stond er in dit jubileumjaar een geweldige attractie op het programma. Vorig jaar al als try-out, maar nu ‘voor het echie’. Het optreden in een heuse circusvoorstelling. En niet gewoon op het speelveld bij vakantiehuis De Vliehorst, maar op het kerkplein van het enige dorp dat Vlieland rijk is: Vlieland-Oost. De coördinatoren hadden voor alle zekerheid bij de burgemeester van Vlieland toch maar even gecheckt of daar een vergunning voor nodig was. Gelet op het goede doel vond de burgemeester dat kon worden volstaan met een meldingsplicht en dat was met het stellen van de vraag dus al gebeurd. Hij beloofde de politie van Vlieland wel even te verwittigen dat er die zaterdagmiddag op het kerkplein iets groots te gebeuren stond. En zo konden de kinderen - helaas af en toe in de stromende regen - voor een hooggeëerd publiek hun circusacts vertonen waarop ze de hele ochtend samen met hun ‘juffen’ en ‘meesters’ hadden geoefend. Dit onder leiding van een docent van circus ‘Tadaa’, die met een circusbus vol eenwielfietsen, loopkogels, muziek, decor, schmink, kostuums, reuzenpakken met grote zakken, goochelmouwen, clownsneuzen en  hoge hoeden naar Vlieland was gekomen.

Onderscheiding voor Vlielanders
Het veertigste jaar ging ook op Vlieland niet ongemerkt voorbij. Tijdens één van de traditionele barbecues met de kinderen had Stichting Rotary Vlielandkamp nog een totaal onverwachte verrassing in petto voor twee Vlielanders die met hun echtgenotes waren uitgenodigd. Het betrof Germ Veenstra, de beheerder van vakantiehuis de Vliehorst en al veertig jaar lang een man met een groot hart voor de kinderen - heel veel is bij hem mogelijk! - en Jan Houter, alias Jan van Vlieland, waar de coördinatoren al die veertig jaar belangeloos op konden en kunnen terugvallen als er iets moet worden opgelost, opgevangen of plotseling op het laatste moment ‘in het honderd´ dreigt te lopen. Beiden hadden totaal niets in de gaten. Burgemeester Yorick Haan en echtgenote waren er, evenals de voorzitter van het Vlielandkamp, Anne-Marie Worm-de Moel en de gouverneur Jeugdzaken Carol Govers. Laatstgenoemde nam opeens het woord en namens Rotary International werden Germ en Jan benoemd tot Paul Harris Fellow. Ze ontvingen de speciale oorkonde met de daarbij behorende draagspeld.

Reünie
Het jubileumjaar is afgesloten op 6 oktober met een reünie in de Amstelkerk in Amsterdam. Iedereen die zich in de afgelopen veertig jaar ingezet heeft voor het Vlielandkamp was daar welkom: (ex) studenten, (oud) bestuursleden, (oud) gouverneurs Jeugdzaken maar ook onze connecties op Vlieland. Zo was Jan Houter aanwezig, maar ook voormalig huisarts dokter Deen (de enige echte!). Ook de studentenleiding van het eerste uur was vertegenwoordigd. Er was een dame (inmiddels 62) die destijds als studente betrokken was bij één van de eerste kampen en inmiddels haar carrière al bijna achter de rug had. Dan besef je pas wat veertig jaren eigenlijk betekent. Al met al waren er zo’n honderdvijftig bezoekers. Ook tijdens dit evenement zorgde het stichtingsbestuur voor een onverwachte verrassing. Rotarians die zich in het verleden op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor het Vlielandkamp werden door Carol Govers in het zonnetje gezet. Die eer viel te beurt aan Dick Huisman (RC Bussum) en Jan Geesink (wegens drukke werkzaamheden geen rotarian meer). Zij werden benoemd tot Paul Harris Fellow. Eenzelfde benoeming was er voor de huidige coördinatoren Diana Bakker (RC Purmerend-Polderland) en Frits Boddeman (RC Purmerend-Weidevenne) die samen al weer vele jaren het Vlielandkamp ‘trekken’. Het feest ging door tot in de late uurtjes. Er waren hapjes en drankjes en een heerlijk buffet. Een pianist - een ex student die eerder met kamp was mee geweest als ‘meester’ - zorgde voor een passende sfeer. En op grote videoschermen werden beelden getoond van het Vlielandkamp vroeger en nu.

ZIE OOK:
Fotoalbum: Vlielandkamp 1 2012