2018: Rotary Vlielandkamp is 'hot'

Tekst en foto’s Frits Boddeman | 09/09/2018

In 2018 heeft de titel van dit verslag een dubbele betekenis. Want het Vlielandkamp staat binnen Rotary nog steeds volop in de belangstelling en verdient zodoende het predicaat ‘hot’. Meer dan 60 Rotaryclubs verwierven een plekje voor een of twee deelnemertjes die anders niet met vakantie hadden gekund. En ja, de zomerse temperaturen maakten het kamp dit jaar dubbel ‘hot’.

De voorbereidingen van het kamp stonden dit jaar in het teken van de nieuwe privacywetgeving (AVG). Hoewel privacy sinds jaar en dag bij het Rotary Vlielandkamp hoog in het vaandel staat, stelt de AVG nog een aantal extra eisen. Het betreft dan met name de verwerking en beveiliging van de persoonsgegevens die Rotaryclubs ons bij het aanmelden toesturen. Daarom is de aanmeldprocedure op enkele punten aangepast. Ook het delen van gegevens binnen de organisatie van het kamp is verder aangescherpt. Slechts diegenen die kennis moeten hebben van specifieke details krijgen daar ook toegang toe en anderen niet. Kortom, er is veel werk verzet om de organisatie AVG bestendig te maken. Voor de coördinatoren was daarom óók het voorjaar behoorlijk ‘hot’.

Wat, naast de persoonsgegevens, dit jaar ook (extra) beschermd moest worden, was de huid van de deelnemertjes. Het weer nodigde uit om bijna iedere dag naar het strand te gaan. Liters zonnebrandcrème met factor 50 zijn door de studentenleiding geduldig op de ruggen van de kinderen uitgesmeerd. Veel drinken was bovendien het devies. Halverwege het kamp heeft de leiding nog besloten honderd drinkflesjes aan te laten rukken; het Vlielandse drinkwater is tenslotte gezonder dan frisdrank. Wellicht staat deze actie vanaf volgend jaar op de checklist van de coördinatoren en wie weet is er een Rotaryclub die wel wat ziet in de sponsoring ervan!

Mooi zomerweer is prettig, want heel veel gebeurt buiten. Het  midget golfen, de vuurtoren beklimmen, zandkastelen bouwen op het strand, boomhutten bouwen in het bos, de traditionele boottocht naar de zeehonden. Ja, de disco en het museum op Vlieland, daar gebeurt het binnen. Meestal vragen we de kinderen op de terugtocht op de boot naar hun favoriete activiteit. Tenslotte moet je af en toe aan marktonderzoek doen. Dit jaar hebben we het eens omgedraaid en gevraagd: “Wat vond je het minst leuk bij dit kamp?” Het antwoord van een meisje was duidelijk: “Niets”. Wat een mooie opsteker!

En dan een al jaren slepend probleem: hoe houden we de twee  slaapzalen - die van de jongens en die van de meisjes - tijdens het kamp een beetje opgeruimd? “Koffers onder het bed en gedragen kleding direct terug in de koffer”, zeggen we dan. Maar tegen het einde van het kamp zien de slaapzalen er toch weer heel anders uit dan aan het begin. En eerlijk gezegd: niet beter... Daar hebben we het volgende op gevonden: je looft gewoon een prijs uit voor de meest opgeruimde slaapzaal. Per dag wordt de score bekend gemaakt en neemt de competitiedrift tussen de jongens en de meisjes toe. Niet geheel toevallig eindigt de strijd in een gelijkspel. Op de boot terug wordt aan alle kinderen een prijsje uitgereikt.

Gelukkig zijn de meeste kinderen nog niet in de puberteit, maar  soms is er al wel ontluikende belangstelling voor het andere geslacht. Een jongetje dat overduidelijk juf Renske in stilte ‘aanbad’ kreeg van zijn vriendje de volgende sneer: “Als je toen wél bitcoins had gekocht, dan had je juf Renske wel kunnen krijgen...” Een gevalletje van geen geld, geen liefde?

Tenslotte nog een aardige anekdote. Sinds jaar en dag is het gebruikelijk dat de kersverse Gouverneur Jeugd - het Rotaryjaar is dan immers net begonnen - het Vlielandkamp komt bezoeken. Het is tenslotte het langstlopende jeugdproject van Rotary in Nederland. De afspraak dat de coördinatoren hem bij aankomst van de boot zouden opwachten in een donkerblauwe polo was dan ook snel gemaakt. Maar ze kenden elkaar nog niet. En zo stonden ze dan, vlak bij elkaar, te wachten bij de haven van Vlieland. De coördinatoren Diana Bakker en Frits Boddeman in hun donkerblauwe polo. En gouverneur Fred Dijkers zoekend náár een donkerblauwe Volkswagen Polo. Tja, de verwarring tussen een poloshirt en een Volkswagen ontstaat zonder dat je er erg in hebt.

Het Vlielandkamp blijft hot! Met dank aan alle Rotaryclubs die kinderen hebben aangemeld of die het Vlielandkampproject op welke manier dan ook steunen.

ZIE OOK:
Fotoalbum: Vlielandkamp 1 2018