2014: "Meester, ik heb een holy one"

Tekst en foto's Frits Boddeman | 08/08/2014

Dat roept een jongetje nadat hij op de midgetgolfbaan zijn balletje in één keer in de hole heeft geslagen. Glunderend staat hij tussen zijn vriendjes en vriendinnetjes die hij enkele dagen daarvoor heeft leren kennen toen de kinderen zich in Harlingen verzamelden voor de overtocht naar Vlieland.

Het Rotary Vlielandkamp 2014 is weer voorbij en honderd kinderen hadden, verdeeld over twee kampen van ieder tien dagen, de vakantie van hun leven! Zonder het kamp zouden ze, door uiteenlopende omstandigheden, niet op vakantie hebben gekund. Ze waren, als ieder jaar, weer door meer dan 80 Rotaryclubs uit het hele land voor deelname aangemeld en werden door leden van die clubs vervoerd van huis naar de boot in Harlingen en terug. Een geweldig jaarlijks initiatief dat in de afgelopen 42 (!) jaar duizenden kinderen op Vlieland heeft gebracht. Inmiddels is het Vlielandkamp het veruit langstlopende jeugdproject binnen Rotary Nederland.

De kinderen krijgen geen tijd om zich te vervelen. Ze gaan midget golfen, beklimmen de vuurtoren, zwemmen in het zwembad, bouwen zandkastelen aan het strand en doen zich te goed aan de traditionele barbecue. Verder spelen ze zelf de hoofdrol in een circusuitvoering en maken ze een tocht met de Vliehors Expres. De toppers zijn nog steeds de kinderdisco en het spotten van zeehondjes op de Wadden in een supersnelle boot. En als er even geen georganiseerde activiteiten zijn, is er altijd nog het grote veld bij vakantiehuis de Vliehorst, waar alle overgebleven energie kan worden omgezet in honger en slaap.

Dit alles onder de begeleiding van 24 onvermoeibare  studenten van de studentenvereniging L.A.N.X. die als vrijwilliger meegaan en door de kinderen als ‘juffen’ en ‘meesters’ worden aangesproken. De kinderen genieten van al die aandacht die ze krijgen. Want hoe vaak komt het bij hen voor dat een meester onmiddellijk met je gaat voetballen als je dat vraagt? Er ontstaat gedurende het kamp dan ook een hechte band tussen leiding en kinderen. In die context zijn er dan ook soms uitspraken van kinderen die je doen glimlachen.

Een kleine bloemlezing:

• “Juf, hoe houden jullie het eigenlijk vol met ons?”
  • “Meester, u lijkt op een voetballer die ik niet ken.”
  • “Juf, als u met Patrick (9,5) gaat als hij dertig is, dan bent u al tussen de tachtig en schijndood.”
  • Mo op de vraag of hij al weer naar huis wil: ”Ja meester, Vlieland is te klein voor mij.”
  • Wesley met de zonnebril van meester Rik op: “Meester, het gras lijkt net op gebraden spek.”
  • Op de vraag aan een meisje wat voor werk haar moeder doet: “Mijn moeder maakt schoon bij mensen of drinkt er koffie.”
  • “Zo lekker dat je er weer energie van krijgt” (dit na het avondeten, waarbij de leiding eigenlijk had gehoopt de kinderen in alle rust naar bed te krijgen).

Kortom, iedereen heeft op zijn eigen manier lol in het Vlielandkamp. Al zou je dat bij het onvermijdelijke afscheid, na terugkeer in de haven van Harlingen, niet direct zeggen. Traantjes vloeien soms rijkelijk, zowel bij de kinderen als de leiding (achter de zonnebrillen en zo nodig kunnen we terugvallen op het ‘sterke spul’ van Fisherman’s Friend...), als men beseft dat de opgebouwde vriendschapsbanden daar abrupt weer eindigen.

Ook na 42 jaar is het Rotary Vlielandkamp nog springlevend en voorziet het in een behoefte. Moe maar voldaan kijken de coördinatoren Diana Bakker (RC Purmerend-Polderland) en Frits Boddeman(RC Purmerend_Weidevenne), die dit jaar tijdens het tweede kamp werden bijgestaan door Bart Starke (RC Winschoten) en zijn vrouw Henny, terug op vele weken voorbereiding en twintig dagen Vlieland. Met dank aan alle Rotaryclubs die kinderen hebben aangemeld of die het Vlielandkampproject op welke manier dan ook steunen.

ZIE OOK:
Fotoalbum: Vlielandkamp 1 2014