2015: Een 10+ voor het Vlielandkamp

Tekst en foto's Frits Boddeman | 17/08/2015

De weken waarin beide kampen werden georganiseerd, werden dit jaar gekenmerkt door zeer uiteenlopende weersomstandigheden. Van tropische temperaturen, die op de Waddeneilanden net wat beter te verdragen zijn dan op het vasteland, tot een heuse zomerstorm. Het mocht de pret niet drukken; de bijna honderd deelnemertjes hebben zich weer prima vermaakt!

Op de vraag aan een jongetje, tijdens de terugvaart naar Harlingen, om het Vlielandkamp een cijfer tussen 0 en 10 te geven, was het prompte antwoord: “Een 10+”. Heerlijk, zo’n duidelijke en objectieve beoordeling. Daar doen we het allemaal voor! Het jaarlijkse Vlielandkamp is en blijft een prachtig en dankbaar project van Rotary in Nederland.

En dat vooral ook door de inzet van onze studentenleiding. De 6 juffen en 6 meesters in ieder kamp lijken onvermoeibaar als je ziet hoe ze de hele dag met de kinderen bezig zijn. Ze gaan gemiddeld drie jaar achtereen met ons mee en offeren daar een deel van hun vakantie voor op. Een doorschuifsysteem zorgt ervoor dat als na drie jaar enkele studenten de groep verlaten, eenzelfde aantal nieuwe studenten hun plaatsen innemen. Op deze wijze blijft er altijd een kern met ervaring in de groep. En het mooie is: de studenten regelen hun opvolging helemaal zelf vanuit hun disputen. Dit maakt de studentenleiding tot een hechte groep, waarin iedereen weet wat men aan elkaar heeft!

De verantwoordelijkheid die we met z’n allen voor de kinderen hebben, is een serieuze zaak. Maar lachen doen we ook! Zo is het gebruikelijk dat aan de grote vlaggenmast op het vakantieverblijf ‘De Vliehorst’, tijdens het kamp de Rotaryvlag wappert in plaats van de vlag van Vlieland. Het verzoek aan de studenteleiding om daarom de vlag van Vlieland te strijken, leek te worden genegeerd. Toen na een dag het dundoek van Vlieland nog steeds in top hing, kwam de aap uit de mouw: ze biechtten enigszins beschaamd op nog geen strijkbout in het vakantiehuis te hebben gevonden...

De kinderen hoefden zich uiteraard weer geen moment te vervelen: ze gingen naar het strand om zandkastelen te bouwen, krabben en schelpen te zoeken en naar het bos om boomhutten te bouwen. Er werd met een speedboot op zee gevaren waar zeehondjes werden gespot, gezwommen in het zwembad en gemidgetgolft. Met de Vliehors Expres - een omgebouwde legertruck - werd een tocht naar de Vliehors gemaakt. Verder waren er een sportdag, midgetgolf, een kinderdisco, een eigen circusuitvoering en een barbecue. Weer terug op het programma was er, mede als gevolg van een regenachtige middag, het bezoek aan Informatiecentrum de Noordwester, waar van alles te zien en te leren is over het eiland Vlieland. Een roggenbak bijvoorbeeld, waar iedereen roggen kan aaien. Vondsten en wrakken uit de Noordzee op de Jutterzolder en de Wrakkenzolder. En als klap op de vuurpijl kan het skelet van de in 2004 op Vlieland aangespoelde grote potvis worden bewonderd.

Improviseren is de coördinatoren van het Vlielandkamp sowieso niet vreemd! Wederom gedwongen door de regen werd op de vertrekdag met enthousiaste medewerking van de exploitant van Podium Vlieland, de mini-bioscoop annex theater op het eiland, in no-time en exclusief voor de Vlielandkampkinderen een filmvoorstelling op het programma gezet!

Vóór het vertrek naar de veerboot werden de kinderen nog verblijd met een felgekleurde Rotary hoodie (sweatshirt met capuchon). Een nuttig kledingstuk voor de drager, maar vooral ook handig voor de leiding, om de groep op de boot in de gaten te kunnen houden.

ZIE OOK:
Fotoalbum: Vlielandkamp 1  2015