Tulpenbollen in Mrija

Op zaterdag 25 november hebben verschillende Oekraïense kinderen en hun ouders in Mrija, een tijdelijke wijk in Vlaardingen waar 1.000 Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen, ongeveer 1500 tulpenbollen geplant. De tulpenbollen zijn gesponsord door leden van Rotaryclub Vlaardingen 80 in het kader van een wereldwijd Rotary-initiatief genaamd "End Polio Now", dat als doel heeft om polio voorgoed uit te bannen. In het voorjaar moet een prachtige tulpenzee ontstaan in de wijk.

Polio bijna de wereld uit
Met de opbrengst van de verkoop van de End Polio Now tulpenbollen is geld ingezameld om vaccins aan te schaffen voor de strijd tegen polio. Rotary Club Vlaardingen 80 organiseert jaarlijks een plantactie om aandacht te vragen voor dit goede doel. Sinds 2014 hebben Nederlandse Rotary Clubs meer dan 88.000 doosjes tulpen verkocht, wat heeft geresulteerd in ruim € 2,7 miljoen voor de bestrijding van polio. Dit bedrag is voldoende om 23 miljoen kinderen te vaccineren. Bovendien heeft de Bill & Melinda Gates Foundation elke gedoneerde euro verdriedubbeld.

De inspanningen van Rotary in de strijd tegen polio zijn succesvol gebleken. Afgezien van Afghanistan en Pakistan is de ziekte overal uitgeroeid. De officiële overwinning op polio wordt verklaard zodra de ziekte drie jaar wereldwijd is uitgebannen. Tot die tijd zullen Rotary International en onder andere Rotary Club Vlaardingen 80 doorgaan met acties voor wereldwijde vaccinatie, zodat deze verlammende ziekte niet opnieuw de kop kan opsteken. De verwachting is dat de hele wereld in 2024 echt volledig poliovrij zal zijn. Voor meer informatie kunt u terecht op www.endpolionowtulp.nl.

Bekijk de foto's hier.