Fietsers en Kerstmannen over de finish

De fietstocht voert onder meer door Wassenaar

Fietsers en Kerstmannen over de finish

Zelden is het zo druk op de fietspaden rond Voorschoten, Wassenaar en Leidschendam als in 2012, 2013 en 2015. Honderden sportievelingen klimmen op de fiets of lopen verkleed als Kerstman de Santa Run.

De Rotaryfietstocht van mei 2012 begint en eindigt op het terrein van Manege Santhorst. Burgemeesters Hans van der Sluijs van Leidschendam-Voorburg, Jeroen Staatsen van Voorschoten en Jan Hoekema van Wassenaar geven het startsein aan de 700 deelnemers. De opbrengst van de tocht en de aansluitende barbecue bedraagt maar liefst 20 duizend euro, bestemd voor betere huisvesting van Hospice Wassenaar. Reden voor de vijf organiserende Rotaryclubs om de tocht in 2013 te herhalen.

21 duizend euro voor Villa Joep

In juni 2013 melden de fietsers zich opnieuw aan de start. Routes van 23 en 40 kilometer voeren langs de mooiste plekjes in de omgeving, van het Valkenburgsemeer tot landgoed Rust en Vreugd en van Villa Maarheeze tot stoomgemaal De Volharding. Ditmaal komt de opbrengst van ruim 21 duizend euro ten goede aan Villa Joep. Het fonds voor onderzoek naar neuroblastoom werd opgericht door Rowald en Leontine Steijn, die hun vierjarige zoon Joep aan de ziekte verloren.

350 Kerstmannen, waaronder 80 asielzoekers

Driemaal is scheepsrecht voor Manege Santhorst, al vormt het ditmaal niet de start maar wel de finish. In december 2015 lopen 350 Kerstmannen drie kilometer voor het goede doel. Burgemeester Jeroen Staatsen geeft het startschot in Voorschoten. Jan Hoekema doet hetzelfde in Wassenaar. Gesponsord door Rotaryleden, starten daar ook 80 asielzoekers. De opbrengst van bijna 6,5 duizend euro gaat naar Ronald McDonald Huis Leiden. Daar logeren ouders, broertjes en zusjes van kinderen in het LUMC.