Wát een sprekers

Treinstellen bij Voorschoten

Wát een sprekers

Als de dinsdagavond een viergangendiner is, is de lezing het hoofdgerecht. Wát een sprekers mogen we de afgelopen jaren ontvangen! De ene keer kun je een speld horen vallen, de andere keer buitelen de vragenstellers over elkaar heen.

Op 4 april 2023 vindt een treinongeval plaats bij station Voorschoten. Omdat we het Rotaryjaar eind juni met een bijzondere lezing willen afsluiten, nodigen we Mammoet uit om te vertellen over de berging van de rijtuigen. De open avond trekt bijna 200 belangstellenden, onder wie burgemeester Nadine Stemerdink.

Asterix

Jaap Toorenaar is docent klassieke talen op het Stedelijk Gymnasium in Leiden en auteur van Asterix, de vrolijke wetenschap. In 2015 maakt Jaap ons deelgenoot van de verstopte humor in de stripboeken. Oud-leerling Emmelotte en leerling Florine, de dochters van twee clubleden, schuiven die avond met groot plezier aan.

Corruptievrije wereld

Van 2020 tot 2022, als we door de coronamaatregelen niet altijd terechtkunnen in het Wapen van Voorschoten, ontmoeten we elkaar in Zoom. Eind 2021 vertelt oud-politicus Lousewies van der Laan in zo’n online bijeenkomst over Transparency International Nederland, dat zich inzet voor een corruptievrije wereld.

Kwaliteit van leven

Kim Putters is directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). In 2016 verzorgt Kim voor leden en partners een lezing over De sociale staat van Nederland. Deze jaarlijkse publicatie beschrijft ontwikkelingen in de kwaliteit van leven van Nederlanders over een periode van circa tien jaar, eindigend in het kalenderjaar vóór publicatie.

Gemarginaliseerde vrouwen

Debbie Middendorp en Gita Pelinck zijn de oprichters van 6° Network for Women. Met hun organisatie scheppen Debbie en Gita de juiste voorwaarden voor gemarginaliseerde vrouwen om een ​​bedrijf op te zetten en zo financieel onafhankelijk te worden. Na de boeiende lezing in 2018 besluiten we een donatie te doen aan het belangrijke doel.