Op de koffie bij de Hoge Raad

Rondleiding door het gebouw van de Hoge Raad

Op de koffie bij de Hoge Raad

Verwelkomd door de zes bronzen rechtsgeleerden aan het Korte Voorhout in Den Haag bezoekt onze club op de ‘vijfde dinsdag’ van november de Hoge Raad der Nederlanden.

De Hoge Raad is de hoogste rechter in Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk in civiele zaken, strafzaken en belastingzaken. De Hoge Raad is cassatierechter. Dat wil zeggen dat er wordt beoordeeld of een rechtbank of gerechtshof het recht goed heeft uitgelegd en toegepast. Op die manier draagt de Hoge Raad bij aan rechtseenheid, rechtsbescherming en bovenal rechtsontwikkeling.

Zes standbeelden

De zes standbeelden van invloedrijke rechtsgeleerden dateren van 1938. Gemaakt door zes verschillende kunstenaars, waken ze over de ingang aan het Plein. In 1988 verhuizen de beelden naar de Kazernestraat. Sinds 2015 hebben Cornelis van Bynkershoek, Ulricus Huber, Hugo de Groot, Simon van Leeuwen, Johannes Voet en Joan Melchior Kemper een prominente plaats voor het nieuwe gebouw aan het Korte Voorhout.

Haviltex en box 3-arrest

De standbeelden, de geschiedenis van de Hoge Raad, de taken, de architectuur van het gebouw, de schilderijen, statistieken, het nepbont aan de toga van de procureur-generaal, belangrijke arresten zoals Haviltex en het box 3-arrest – met zichtbaar plezier vertelt griffier Hans Storm er alles over. Met gepaste trots bovendien, want in de wereldwijde Rule of Law Index staat Nederland op een keurige vijfde plaats.

Napraten bij Fratelli

Veel dank aan Hans voor de rondleiding waarbij geen deur gesloten blijft. Al met al een bijzondere vijfde dinsdag, waarover we bij het Italiaanse restaurant Fratelli nog lang napraten.