Bezoek TT circuit 2005

100OLYMP-P8050023_P8050023Verslag bedrijfsbezoek TT circuit Assen vrijdag 5 augustus 2005

Harry Splinter had de organisatie op zich genomen om onze club een bezoek te laten brengen aan het circuit in Assen.
Rond de klok van 14.00 uur vertrok een volle bus uit een zeer regenachtig Bussum naar het TT-circuit te Assen. Veel van de clubleden hadden hun partner en/of kinderen meegenomen. Alleen al wat betreft kan gesproken worden van een geslaagde dag!

Na aankomst op het circuit verzorgde Harry een rondleiding met deskundig commentaar. Door de pitsstraat werd een wandeling gemaakt. Daarna werd de persruimte getoond. Maar ook de superkleine hokjes waarin TV-commentatoren zitten, deze commentatoren kijken alleen maar uit op een heel klein gedeelte van rechte stuk. Harry verklapte het geheim van hun snelle verslaggeving: in ieder hokje staat een TV waarop de beelden van de race getoond worden. De commentator krijgt deze beelden net ietsje eerder te zien dan dat wij ze in de huiskamer zien.

Vervolgens werd een blik geworpen in de ruimte waarin alle rijders voor iedere race gebriefed worden over de ins and outs van circuit Assen en tot slot werd ons een blik gegund in de race-control ruimte. Daar kunnen een aantal mensen op een groot aantal monitoren alle hoeken en gaten van het circuit observeren. Naar aanleiding van een situatie kan men hulpdiensten en marshals instrueren, maar ook kan men rijders die het te bont maken beboeten of zelfs uit de strijd halen.

Tenslotte werd het één en ander over het circuit en de exploitatie verteld door Roel Pranger, bestuurslid van het circuit.

Daarna was het tijd voor hét onderdeel van het bezoek waarop de meeste van ons gewacht hadden; een tweetal rondes in een supersnelle Audi A4 over het drijfnatte circuit. De regen kwam op dat moment met bakken uit de lucht zetten en tijdens de trainingen waren al meerdere auto's van de baan geraakt of gespind. Gelukkig kwam iedereen heelhuids weer uit de auto; zonder uitzondering was iedereen zeer enthousiast over de  supersnelle (180 km per uur!) rondes.

Tot slot werd ons nog een blik gegund door één van de coureurs in zijn raceauto. We weten nu alles over 5-puntgordels, rolkooien, cameratjes op de bumper en de reden van het ontbreken van een airbag.

Tijdens het prima verzorgde buffet was er nog ruime aandacht voor een aantal sprekers, waaronder coureur Gaby Uljee. Maar ook Peter Grondel de directeur van ADS, het bedrijf dat ons over het circuit reed maar die ook rijvaardigheidstrainingen verzorgd op het circuit vertelde het één en ander over lief en leed in de racerij.  Lee van Dam sloot de dag af met een boeiende lezing.