Vakantietasjes 2023

Vakantietasjes voor gevluchte kinderen

Maasdam/’s-Gravendeel – Gevluchte kinderen hebben vaak veel meegemaakt. Als ze in Nederland aankomen moeten ze bovendien omschakelen naar een nieuwe onzekere situatie in de noodopvang, in een vreemd land met vreemde mensen en een vreemde taal. Dan is het erg belangrijk dat ze in een veilige en stabiele schoolomgeving worden opgevangen. Aan de kinderen die tijdelijk in het asielzoekerscentrum in ’s-Gravendeel wonen, waar ze met hun gezin wachten op een eigen huis, wordt die omgeving geboden door basisschool Het Uitzicht in Maasdam. Een school speciaal voor de kinderen van 4 tot 12 jaar uit het AZC in ’s-Gravendeel. Onder het motto ‘Vrij – Leren – Zijn’ krijgen kinderen van verschillende nationaliteiten daar een warm welkom en uitzicht op een betere toekomst. Vooral door Nederlands te leren, maar ook door met elkaar te spelen en te leren delen.

Met de zomervakantie voor de deur komen er voor de kinderen zes lange weken aan, waarin ze zichzelf moeten vermaken, terwijl ze niet veel hebben. Daarom heeft Rotary Club Hoeksche Waard op donderdag 6 juli aan de 85 kinderen die nu op Het Uitzicht naar school gaan ‘vakantietasjes’ uitgedeeld. Tasjes gevuld met speelgoed, boeken, spelletjes, knutsel- en tekenmateriaal. Mede dankzij de sponsoring van Boekhandel Edel, het Actief College, de Hubo in Maasdam, de Marskramer in Puttershoek, Van Driel Grafisch, veiliginternetten.nl, Oomsveldhoenromeijn en de Boekenbus van de kerk in Maasdam. Eén van de leerkrachten: ‘Het is prachtig om te zien hoe enthousiast de tasjes door de kinderen worden ontvangen. Wat een blije kinderen zijn het vandaag, hun vakantie begint goed!’