xx

Repair Cafe Heythuysen geopend

Repair Café Heythuysen geopend onder grote belangstelling

Wat doe je met een broodrooster die het niet meer doet? Met een fiets waarvan het wiel aanloopt? Of met een trui waar mottengaatjes in zitten? Weggooien? Mooi niet! Stichting Repair Café Heythuysen opende op 12 maart het allereerste Repair Café.

12 Vrijwilligers stonden in de startblokken toen wethouder Mart Janssen om 10.00 uur het eerste Repair Café in Heythuysen opende. Het interesse was boven verwachting groot waardoor drie uur later tijdens sluitingstijd maar liefst 25 reparaties gratis waren uitgevoerd.

Mensen die het Repair Café bezoeken, nemen van thuis kapotte spullen mee. Broodroosters, lampjes, föhns, kleding, fietsen, speelgoed, servies... alles wat het niet meer doet, is welkom. En maakt kans op een geslaagde reparatie. De reparateurs in het Repair Café weten bijna altijd raad. Het Repair Café is ook bedoeld om buurtbewoners op een nieuwe manier met elkaar in contact te brengen. En te ontdekken dat er heel veel kennis en praktische vaardigheden in de buurt aanwezig zijn.

Ger Hermans wijst erop dat repareren ook geld en kostbare grondstoffen bespaart, en bijdraagt aan de beperking van de CO2-uitstoot. "Maar bovenal willen we met het Repair Café laten zien dat repareren leuk is, en vaak heel makkelijk. Prompt hebben zich dan ook vijf nieuwe vrijwilligers aangemeld”.

Stichting Repair Café Heythuysen organiseert op elke tweede zaterdag van de maand Repair Café in Heythuysen tussen 10.00 uur en 13.00 uur in het gebouw van voorheen Muziekschool De Nootzaak, aan de Graaf van Loonlaan 2a in Heythuysen.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website www.repaircafe.org of bij de heer Ger Hermans; per e-mail gjmhermans@gmail.com of telefonisch 06-5465 2381.

____________

Stichting Repair Café Heythuysen is een initiatief van Rotary Leudal die drie jaar garant zal staan voor exploitatiekosten die voor het eerste jaar zijn begroot op €3.000,-. Rotary Leudal stelt zich ten doel om als serviceclub een bijdrage te leveren en dienstbaar te zijn aan de maatschappij en de Leudal-gemeenschap in het bijzonder. Rotarians zijn actief, binnen hun werk, in de samenleving en binnen de club.

Stichting Repair Café International

Het concept Repair Café is in 2009 ontstaan in Amsterdam en is een initiatief van Martine Postma. Zij richtte in 2010 Stichting Repair Café op (zie Repaircafe.org). Deze stichting biedt professionele ondersteuning aan lokale groepen in de hele wereld die zelf hun eigen Repair Café willen beginnen. De stichting ondersteunt ook het Repair Café in Heythuysen.