Wandelen voor Water 2014

Wandelen voor water 2014

Woensdagmorgen 19 maart 2014 is Wandelen voor Water. De groepen 7 en 8 van de basisscholen De Mussenberg in Horn en De Leerlingst in Haelen gaan zes kilometer Wandelen voor Water met zes liter water in een rugzak. Dat is namelijk de klus die heel veel leeftijdsgenootjes in ontwikkelingsdagen elke dag moeten klaren. En vaak kunnen ze daarom niet naar school. Hieronder leest u wat de bedoeling is.

Kraanwater

Een kraan opendraaien waar veilig drinkwater uit komt? Een wc in de buurt? Voor ons is dat vanzelfsprekend; voor mensen in ontwikkelingslanden is het dat niet. Vaak moeten vrouwen en kinderen kilometers lopen voor ze bij een waterput een paar emmertjes water kunnen halen. En dat elke dag weer. De tijd die kinderen besteden aan water halen zouden ze beter op school kunnen zijn.

En omdat er vaak geen toiletten zijn liggen ziektes op de loer. Elke 20 seconden sterft er een kind door gebrek aan schoon water. Kinderen die diarree of cholera hebben, kunnen niet naar school. Daardoor lopen ze een achterstand op waar ze hun hele leven last van blijven houden.

Wereldwaterdag

Elk jaar is 22 maart Wereldwaterdag. De Verenigde Naties heeft die dag uitgeroepen om stil te staan bij het feit dat zoveel mensen in de wereld geen veilig drinkwater kunnen drinken. En dat ze geen hygiënische toiletten hebben. Heel veel organisaties organiseren rond Wereldwaterdag acties om geld bij elkaar te brengen. Om daarmee mensen in ontwikkelingslanden te helpen. De Rotaryclub Leudal is ook zo’n organisatie. Daarom heeft de club het initiatief genomen om samen met de basisscholen in Haelen en Horn Wandelen voor water te organiseren. Basisschool de Zwjiek uit Roggel organiseert overigens al jaren Wandelen voor Water. Met de school uit Roggel is overigens goed afgestemd; alle drie de scholen wandelen voor hetzelfde doel.

Sponsorloop

Net zoals heel veel kinderen in Ontwikkelingslanden elke dag moeten doen gaan de kinderen van de groepen 7 en 8 met zes liter water in een rugzak zes kilometer wandelen. Voor deze prestatie vragen de kinderen aan hun ouders, opa, oma, oom en tante, buren en bekenden om hen te sponsoren. Al het geld wordt bij elkaar gelegd. De Nederlandse regering doet hierbij via de organisatie Aqua-for-All (A4A) nog eens 80% bij. Het sponsorbedrag van de kinderen wordt dus bijna verdubbeld.

Waar gaat de opbrengst naar toe?

Rotaryclub Leudal heeft de opbrengst toegezegd aan de Masai-nomaden in Kajiado in Kenia. Samen met andere ‘goede-doelen-clubs’ krijgen ca. 50.000 mensen toegang tot veilig drinkwater: er komen 50 waterbronnen. Circa 16.500 mensen krijgen goede toiletten. Ook worden mensen getraind om meer hygiënisch te leven en om de waterbronnen te onderhouden.

Het nieuwe werken – Nomadisch werken http://www.reisverslagen.net/images/stories/Afrika/Mali/Vrouwen.JPG

Gastles op maandag 10 maart

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/anp_19217343_1_650514!image/2268487670.jpgOp maandag 10 maart geven twee leden van Rotaryclub Leudal gastlessen op beide scholen. Dan wordt aan de kinderen van groep 7 en 8 uitgelegd waarom er elk jaar Wereldwaterdag is en waarom wij mensen in Ontwikkelingslanden moeten helpen om ook veilig drinkwater te hebben en om niet ziek te worden van onhygiënische toiletten. De gastdocenten vertellen natuurlijk ook waarom veilig water uit de kraan in Nederland zo vanzelfsprekend is. Zowel de gastles als de sponsorloop maakt de leerlingen ervan bewust dat schoon water, goede sanitaire voorzieningen én kennis over hygiëne onmisbaar zijn voor een gezonde toekomst. Na de gastles krijgen de kinderen elk een rugzak.

Die rugzak mogen ze houden.

Vanaf 10 maart kunnen de kinderen beginnen met het zoeken van sponsoren. Zij krijgen een sponsorformulier waarop ze moeten aangeven van welke sponsor ze welk bedrag hebben ontvangen. Het is de bedoeling dat de kinderen het geld direct innen en thuis bewaren.

Geld naar school

De kinderen moeten op maandag 17 maart of dinsdag 18 maart de opbrengst van hun sponsoractie en het ingevulde sponsorformulier meenemen naar school. De leraar neemt het geld en het formulier in ontvangst.

Wandelen op woensdag 19 maart

http://www.tumba.nl/assets/images/rugzakwandelen.jpgOp woensdag 19 maart worden de kinderen op de gebruikelijke tijd op school verwacht. Zij moeten dan de rugzak met daarin 4 flessen van 1,5 liter gevuld met water bij zich hebben. Om ca. 9.00 uur begint de sponsorloop. De wandeling begint op school en vindt plaats onder begeleiding van de leraren en mensen van de rotaryclub. Uiteraard zijn ouders van harte welkom om ook mee te lopen.

Halverwege de wandeling is er een pauze en krijgen de kinderen een appel, gesponsord door fruitbedrijf Heijnen uit Roggel.

De totale wandeling zal een kleine twee uren duren zodat we rond 11 uur weer op school zijn. Daar zal het eindbedrag bekend worden gemaakt. Omstreeks 11.30 uur is de manifestatie afgelopen.

Wat is Rotary?

Rotary International is een vereniging van ruim 30.000 clubs, verdeeld over de hele wereld. In totaal zijn er 1,2 miljoen rotarians. Deze organisatie wil een bijdrage leveren om de wereld op een aantal punten te verbeteren. Zo heeft Rotary ervoor gezorgd dat er nagenoeg geen kinderen meer hoeven te sterven aan polio. Verder helpt Rotary om de leefomstandigheden van moeders en kinderen in ontwikkelingslanden te verbeteren en helpen ze bij het leren van lezen en schrijven. Ook in de Westerse wereld komt het nog voor dat mensen dat niet (goed genoeg) kunnen. En natuurlijk helpt Rotary dat mensen in ontwikkelingslanden veilig drinkwater hebben en een hygiënische sanitatie. Dan hoeven kinderen niet meer water te halen en kunnen ze naar school.

BeforeAfterWASH.jpg

Voor meer informatie: www.wandelenvoorwater.nl en www.rotary.nl/leudal