Nijkerkse Prentenatlas

De Nijkerkse Prentenatlas

De Nijkerkse Prentenatlas werd mede tot stand gebracht door medewerking van Rotaryclub Nijkerk

Nijkerkse Prentenatlas

Nijkerk kreeg 600 jaar geleden stadsrechten, een goede aanleiding om de geschiedenis van de veste Nijkerk te verbeelden in een boekwerk. Op initiatief van Rotary Nijkerk, in het bijzonder van David van de Velde,  heeft een gedreven team kenners van Nijkerk in 2012 een prentenatlas samengesteld.

De Nijkerkse Prentenatlas is een prachtig boek geworden dat in 101 onderwerpen de rijke geschiedenis van Nijkerk belicht. Zo’n 60 auteurs en 25 kunstenaars hebben aan dit boek meegewerkt. De diverse eindredacties hebben vervolgens maandenlang gewerkt aan het perfectioneren van teksten en beelden. Het resultaat is uitgegeven in maart 2013.

Op het resultaat zijn we trots. Naast oud tot zeer oude prenten is van de hand van Nijkerkse kunstenaars ook een zeer groot aantal nieuwe en originele kunstwerken afgebeeld, ondersteund door teksten van deskundige, betrokken auteurs. Hierdoor komen veel aspecten van heden en eeuwen geleden tot hun recht. De Nijkerkse Prentenatlas  heeft op een kunstzinnige  wijze bijgedragen aan de viering van een eeuwfeest.

Sinds december 2014 is de tweede druk verkrijgbaar. De tweede druk is in een oplage van 1000 gedrukt waarin 60 rectificaties, actualiseringen en aanvullingen zijn opgenomen.