Themabijeenkomsten

THEMABIJEENKOMSTEN

Tijdens clubbijeenkomsten wordt regelmatig een bijzonder / actueel thema aan de orde gesteld. Soms door inbreng van één van de leden, soms door een (ervarings)deskundige van buiten de club. Bij de themabijeenkomsten zijn soms ook introducés aanwezig.

Themabijeenkomsten

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Themabijeenkomsten\Jan v.d. Kuinder.JPG

Via Antarctica naar de Azoren

Op 20 November 2014 werd door clublid Jan van de Kuinder, aan de hand van een groot aantal foto´s, verslag gedaan van zijn 3 ½ maand durende reis met het zeilschip Bark Europa.

Een bijzondere route: Ushuaia > Antarctica > South Georgia > Tristan da Cunha >

St. Helena > Ascension > Fayal

Daarbij kwamen allerlei aspecten aan bod van de betreffende de zeeën en vooral de eilanden aan bod. Voor de presentatie was een grote belangstelling, naast leden waren ook partners en gasten aanwezig.

Op een enthousiastmerende wijze deed Jan verslag van de voorbereidingen op de reis, het verblijf op het schip en vooral de indrukwekkende natuur.

Na het beëindigen van zijn huisartsenpraktijk in Nijkerk is er meer tijd gekomen om als scheepsarts zijn passie te volgen. Jan geeft aan het als een groot voorrecht te beschouwen de gelegenheid te krijgen dit soort reizen te maken.

Vervolgens deelt hij de resultaten van dit voorrecht graag met anderen.

Hij vertelt over de voorbereidingen in Ushuaia, waar tonnen voedsel aan boord genomen moesten worden omdat de eerst volgende 2,5 maand er geen gelegenheid was om nieuwe voorraden aan te schaffen.

We zien op de plaatjes het eerste land, de immense grootsheid van de oceaan, de pinguïns en zeeleeuwen, de altijd aanwezige grote jagers (vogels) en de steeds snel wisselende klimatologische omstandigheden.

De ijsbergen, hun ontstaan en de oorsprong van hun kleuren. Hij vertelt in het kort het epische verhaal van Shackleton.

Jan maakt ons deelgenoot van de intensieve walvisvangst daar rond de voorlaatste eeuwwisseling. Interessant is de oorsprong van de rendier- en rattenplagen op South Georgia en de aanpak daarvan.

Het afscheid van het Antarctische gebied door de grootste walvis, een vinvis.

Dan Tristan da Cunha, 220 inwoners, toch twee kerken, zijn kerkbezoek, de potatofields, de kreeftvisserij en de intense stilte tijdens een diep indrukwekkende wandeling. St. Helena, daarover hoorden we al een vorige keer.

Uiteindelijk zien we Ascension, horen we van een patiënt die daar achtergelaten werd, krijgen we een indruk van de moeizame manier van aan land komen en zien we het eieren leggen van zeeschildpadden die daarvoor, vanuit Brazilië, de hele oceaan overgestoken zijn. Nog even gaat het over de gevaren van razendsnel opstekende stormen en Portugese Oorlogsschepen om tenslotte de reis, na 3,5 maand, te eindigen in Horta op Fayal, Azoren. Over deze archipel vertelde hij ook al eens.

Na twee uur prachtige plaatjes en verhalen werd de avond met een bedankje door de voorzitter, een drankje en een hapje besloten.

Foto´s : Jan v.d. Kuinder

Themabijeenkomst 20-11-14.JPG

P1010034.JPG

P1030732.JPG

Meer informatie:

Brochure Bark Europa

Meneer Heineken, het is voorbij

Hoe de politie Freddy Heineken bevrijdde

Op 19 december 2013 hield de heer Gert van Beek, schrijver van het boek

Meneer Heineken, het is voorbij

Hoe de politie Freddy Heineken bevrijdde

een zeer interessante lezing / presentatie.

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Themabijeenkomsten\boek Heineken.jpg

Gert van Beek vormde samen met Kees Sietsma de leiding van het onderzoeksteam in de ontvoeringszaak van de heren Heineken en zijn chauffeur Doderer in 1983.

In november 2013 was het 30 jaar geleden dat deze zaak speelde en opgelost werd.

Gert van Beek, inmiddels gepensioneerd en een oud- collega van één van onze leden, heeft op deze avond gedreven en uitvoerig verteld over deze zaak. Naast informatie uit het boek werd een kijkje achter de schermen gegeven hoe er gewerkt is aan deze zaak. Bijzonder was dat er nu het echte verhaal verteld werd vanuit de politie.

Op deze avond was het mogelijk om een introducé mee te nemen.

Meer informatie:

In de hierna volgende link is de trailer te zien/te horen van dit boek. https://vimeo.com/76677970

Veranderingen in de zorg

Op 16 januari 2014 werd door drie leden een presentatie gegeven over de veranderingen in de zorg. Ieder vanuit hun expertise (huisartsenzorg, langdurige zorg en organisatie eerstelijnszorg) werd door hen toegelicht welke ontwikkelingen er plaats (gaan) vinden en wat dit gaat betekenen voor burgers / patiënten / cliënten en gemeente / zorgaanbieders.

De landelijke trends en ontwikkelingen (decentralisatie van taken / ontzorgen / bezuinigingen) werden vertaald naar en toegespitst op de lokale situatie (zorg in de buurt, verantwoordelijkheden gemeente als ‘zorginkoper’ , herinrichting zorglandschap).

Door de inbreng van de andere leden, vanuit hun vakgebied en als (potentiële) zorgvrager, ontstond een levendige discussie.

In de 2e helft van 2014 is nog tweemaal bij de ontwikkelingen in de zorg, op lokaal niveau en de Langdurige Zorg, stilgestaan.

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Themabijeenkomsten\DEL8_cartoon  Zorg.png

Tekening : De Eerstelijns / Mirjam Vissers