Rotaryclub Meschede-Warstein (Duitsland)

Rotary Club Meschede-Warstein

Rotary is een internationale organisatie.
Tussen de Rotary Club Meschede-Warstein (Duitsland) en de Rotary Club Nijkerk bestaat al sinds 1965 (!) een vriendschappelijke relatie.

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\RC M-W Duitsland\foto site RC M-W van site.jpg

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\RC M-W Duitsland\logo.gif

Een bijzondere vriendschappelijke relatie,

De eerste contacten dateren uit 1965, toen enkele Nijkerkse Rotaryleden op zoek gingen naar een Duitse contactclub en uiteindelijk in Meschede terecht kwamen. Het klikte van het begin af aan. Hoewel formeel, waren de contacten zeer hartelijk.

Uitwisselingen, ook voor en door de jeugd

Er ontstonden jaarlijks 2-daagse uitwisselingen (het ene jaar in Duitsland en het volgende jaar in Nederland), die zeer goed bezocht werden en worden. Daarnaast worden ieder jaar jeugdweekends georganiseerd: het Skiweekend in Meschede en het zeilweekend in Nijkerk.

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\RC M-W Duitsland\foto ski-weekend jan 2014 Duitsland.JPGC:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\dsc-0155.JPG

Skiweekend – januari 2014 Kartoffelbraten – september 2014

Het skiweekend bestaat nog steeds, alleen het zeilweekend bestaat in die vorm niet meer en is vervangen door diverse andere op de jeugd afgestemde activiteiten.

In Meschede is een vaste jeugdactiviteitenorganisator en bij Rotary Club Nijkerk is er een steeds wisselende jeugdcommissie, die het jeugdweekend organiseert.

Gezamenlijke agenda’s

Vast op de agenda van beide clubs staat de Halfway-Meeting begin november in Wesel. Tijdens deze ontmoetingen / vergaderingen worden de eigen en de gezamenlijke activiteiten zo goed mogelijk op elkaars agenda’s afgestemd. Een van die vaste activiteiten op de agenda is het jaarlijkse Kartoffelbraten in Meschede, waar de Nijkerkers ieder jaar weer van harte welkom zijn. Ook bij meer officiële gelegenheden (bestuurswisselingen, nieuwjaarsreceptie enz. ) gaat er een delegatie van de club / het clubbestuur bij elkaar op bezoek.

Bewogen geschiedenis

Tijdens de 2-jaarlijkse uitwisselingen zijn er over en week bezoeken gebracht aan diverse Duitse- en Nederlandse steden. Door de bewogen geschiedenis ervaringen die over en weer veel indruk hebben gemaakt.

In de jaren 90 heeft RC Nijkerk een aantal Fahrradwochenende georganiseerd. Op één daarvan heeft de confrontatie met het Gedenkteken van de Razzia in Putten plaatsgevonden. Albrecht Boskamp van RC Meschede-Warstein was helemaal stuk van deze gebeurtenis en heeft vervolgens van dit trauma een studie gemaakt en zowel in Meschede als in Nijkerk 2 lezingen over dit onderwerp gehouden. Later nog gevolgd door voordrachten van de voorzitster van en financiële ondersteuning aan de Stichting Ladelund. Mede door Boskamp's inzet en betrokkenheid om de vriendschap en band tussen RC Meschede-Warstein en RC Nijkerk te versterken is hij tot erelid van RC Nijkerk benoemd.

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\RC M-W Duitsland\bezoek Putten  - april 2013.jpg

Rondrit met oude legervoertuigen regio Nijkerk – Putten

April 2013

Deelname aan ons Lustrum

In 2014 viert de Rotary Club Nijkerk het heugelijke feit dat zestig jaar geleden de club is opgericht. Tijdens het lustrumweekend in april werd hier feestelijk bij stil gestaan. Bij deze gebeurtenis waren natuurlijk ook leden van de Rotary Club Meschede-Warstein aanwezig. Doordat ook onze oud-leden, die nu de Club Past Rotarians in Nijkerk hebben gevormd, aanwezig waren was het voor velen een mooi moment om herinneringen te delen.

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Lustrum april 2014\20140413_113407.jpg C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Lustrum april 2014\20140412_095454.jpg

April 2014 - bezoek aan stoomgemaal Nijkerk - Amsterdam

C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Lustrum april 2014\20140412_185830.jpg C:\Users\Eigenaar\Pictures\Arie\Rotary\Lustrum april 2014\20140412_114055.jpg

Amersfoort

Rotary in Nederland / Internationaal

Rotary in Nederland telt circa 500 clubs met in totaal ruim 19.000 leden. Rotary in Nederland is verdeeld in 7 districten (Nijkerk valt binnen District 1570).

De Rotaryclubs in Nederland maken deel uit van het wereldwijde netwerk van Rotary International. Rotary International telt 530 districten in 200 landen en geografische gebieden. Er zijn 34.000 clubs met in totaal 1,2 miljoen leden.

Meer informatie:

nieuwsbericht Lustrumfeest april 2014

website Rotary Club Meschede-Warstein

Rotary in Nederland

District 1570 (Centrum van Nederland)