Weeshuis te Belarus

Stichting Weeshuizen Belarus

Mini-leerboerderij voor gehandicapte weeskinderen in Wit-Rusland

Bij het Kopylskaja Skola Internaat in het Minsk-district in Wit-Rusland woonden ten tijde van het project (2007) 140 wezen met een verstandelijke beperking of handicap. Het weeshuis is opgericht in 1976 en verhuisde in 2003 naar het Minsk-district. Onder de bezielende leiding van directeur Gennadi Jermak werd er een gezinsomgeving gecreëerd, waarin de kinderen zich thuis konden voelen en de opvoeders zich als bevlogen surrogaat-ouders opstelden.

Op het terrein van het internaat is in 2003 een landbouwbedrijfje opgezet met veeteelt, akkerbouw en tuinbouw voor de oudere groep van 16 tot en met 19 jaar. Daar leerden ze het eenvoudige beroep van speciaal agrarisch werker uit te oefenen, zodat hun kansen in de maatschappij werden vergroot. Maar hoe zat het met de jongste groep kinderen? Directeur Gennadi Jermak kwam op het idee om hen in een vroeg stadium de eerste stappen naar zelfstandigheid te leren door middel van een speciale mini-leerboerderij op het internaatterrein. Deze mini-leerboerderij is opgebouwd uit elf verblijven voor pony’s, ganzen, eenden, kippen, kalkoenen, konijnen, schapen en geiten. Elke klas van ongeveer 12 leerlingen kan er de verantwoordelijkheid krijgen voor een verblijf, een mooie basis voor het leerprogramma.

Rotary Oisterwijk heeft een bijdrage geleverd aan de bouw van deze mini-leerboerderij, in samenwerking met de Wilde Ganzen en de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO). De Stichting Weeshuizen Belarus, opgericht door Ria Schraverus in 2001, nam de verantwoordelijkheid voor het project. Donaties werden gecontroleerd door het departement voor humanitaire zaken om te garanderen dat ze werden gebruikt voor het aangegeven doel. De mini-leerboerderij is een echte impuls gebleken voor de jongste kinderen van het weeshuis en biedt hen de kans om zich te ontwikkelen en een zelfstandig leven te leiden.