Benefietdiner

Op donderdagavond 11 april organiseert Rotary Vlaardingen 80 een benefietdiner voor een project dat kansengelijkheid voor de jeugd in de regio moet vergroten. Ondernemers die maatschappelijk betrokken zijn en die de jeugd een hoopvol toekomstperspectief willen geven, kunnen een tafel kopen en hiermee een mooie financiële bijdrage leveren aan het goede doel.
De avond organiseren we in samenwerking met het Lentiz College en Albeda College en vindt plaats bij de Food Innovation Academy in Vlaardingen. Tijdens de avond zal Marco Pastors (directeur Nationaal Programma Rotterdam Zuid) als gastspreker optreden. Ook staan een veiling, een rondleiding en een loterij op het programma.

OVER HET GOEDE DOEL

Uit onderzoek blijkt dat circa 20% (landelijk ruim 8%) van de jeugd uit de regio opgroeit in armoede. Ook de jeugdwerkloosheid is hoger dan in de rest van het land. In de praktijk kiezen veel praktisch georiënteerde kinderen voor een VMBO of MBO-opleiding zonder baanperspectief, simpelweg omdat ze de weg naar de opleidingen met grotere slagingskansen niet vinden. De ouders bezoeken de open dagen niet of ze kunnen niet meekomen met de klas omdat ze bijvoorbeeld geen fiets hebben.
Dit, terwijl de regio diverse mooie initiatieven kent waarbij jongeren opgeleid worden door ondernemersinitiatieven die soms zelfs met ‘aandebakgaranties’ werken (na de opleiding de baan in het ondernemersnetwerk). Denk hierbij aan zorg, voedingsverwerking en techniek, stuk voor stuk sectoren waar de komende decennia de baankansen liggen met name voor starters op VMBO of MBO-niveau. Daarom komen we in actie en gaan we de jeugd die het praktijkleren zo hard nodig heeft helpen! Hiertoe heeft Rotary Vlaardingen 80 het Future Food Field Lab van de Food Innovation Academy (FIA) en de Zorg Innovatie Academie (ZIA) omarmd. We gaan de kinderen en hun ouders verleiden door ze actief de weg te wijzen naar opleidingen met een goede kans op een baan. Dit doen we vanzelfsprekend in verbinding met de gemeente, Riverboard en andere maatschappelijke organisaties. De beide academies (FIA en ZIA) gaan zorgen voor workshops voor het primair én voortgezet onderwijs. Ook leveren ze als het nodig is fietsen aan de kinderen en zorgen voor goede apparatuur om mee te leren en werken. Zo maken we de kansenongelijkheid in Vlaardingen kleiner. Als de actie succesvol is, hopen we volgend jaar nog meer ondernemersinitiatieven te kunnen ondersteunen, zodat de kinderen die wij bereiken sowieso iets vinden dat bij hen past.

PROGRAMMA

Het programma start om 18.00 met een inloop en eindigt om 22.00 uur.
Naast een heerlijk diner hebben we een gevarieerd programma samengesteld met een veiling, rondleiding door het gebouw van de FIA, een bekende gastspreker en een loterij. Tijdens de rondleiding krijgen we letterlijk een kijkje in de keuken en zien we onder andere het ijscentrum en het laboratorium.

Gastspreker: Marco Pastors

Marco Pastors is sinds 2012 directeur van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). Hij zal zijn ervaring en visie delen. Van april 2002 tot november 2005 was hij wethouder van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting in Rotterdam en sinds de verkiezingen van maart 2006 was hij fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam in de Rotterdamse gemeenteraad.

Diner

De ontvangst met mediterrane hapjes, een glas Cava en de koffie wordt verzorgd door SOCOCO, een Rotterdam maatschappelijk koffiebedrijf. De organisatie verbindt elke sociale schakel in de koffieketen, van verbouwers tot branders en in Nederland ondersteunen ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via een leerwerktraject.

Het voor- en hoofdgerecht met wereldse smaken wordt verzorgd door de sociale onderneming Tafelvanzeven en uitgeserveerd door studenten van het Albeda horeca-college. De Tafelvanzeven verenigt vrouwen uit alle windstreken met een passie voor koken die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Het dessert wordt verzorgd door het ijscentrum van Lentiz cursus & consult.

Veiling

Onder leiding van de veilingmeester zullen verschillende kavels geveild worden, wat denk je bijvoorbeeld van een huiskamerconcert, een communicatieadvies of een sloep voor een dag? De opbrengst van de veiling gaat tevens naar het gekozen goede doel.

RESERVEER JOUW TAFEL

Wil je bij het diner zijn? Dat kan door een tafel* te kopen voor € 500,- of € 1000,-. Voor een bedrag van € 1000,- heb je jouw eigen tafel voor 8 personen. Voor een bedrag van € 500,- heb je 4 plaatsen aan tafel. Er is plek voor maximaal 120 personen. Eventuele sponsormogelijkheden zijn bespreekbaar. Nodig jouw relaties of vrienden snel uit en geniet van een avondje uit voor het goede doel!

Aanmelden kan door een mail te sturen naar benefietdiner@rotaryvld80.nl en aan te geven of je een tafel voor 4 of 8 personen wil kopen. Het bedrag kun je overmaken naar Stichting Community Services VL80. Rekeningnummer; NL 13 ABNA 0623 2196 03, onder vermelding van Benefietdiner 2024.

*Wijn is niet inbegrepen in de prijs. Het is mogelijk om een wijnarrangement (€ 30,00) te bestellen.