Geslaagde Gambia Challenge levert EUR 13.000 op voor het goede doel

In 2020 werd Rotary Hoensbroeck lid Henk Dautzenberg benaderd om mee te doen aan de Gambia Challenge. Met clublid Sjir Smeets als metgezel vonden zij Rotary Club Hoensbroeck bereid om het project te ondersteunen.

Geïnitieerd door Rotary Zwijndrecht, is afgelopen jaren al enkele malen een konvooi van auto’s volgeladen met hulpgoederen gereden naar Banjul, de hoofdstad van Gambia, door Rotary-leden/vrijwilligers voor het goede doel.

Ter ondersteuning van het project werden diverse zaken georganiseerd voor fondsenwerving, zoals een groot feest met meer dan 200 bezoekers op Kasteel Cartils van Sjir Smeets. Enkele sfeerimpressies van dit “Mini-Preuvenemint” in de tuinen van Kasteel Cartils kunt u zien op onderstaande foto’s.

Andere evenementen ter fondsenwerving betroffen de wijnverkoop tijdens de kunstdagen op Kasteel Cartils in 2021 en het uitzwaaimoment bij Kasteel Hoensbroek in 2022.

Ook werden financiële middelen opgehaald door sponsoren de mogelijkheid te bieden om logo’s op de twee auto’s te plaatsen die de reis naar Gambia zouden maken. Verder voorzag de Gambiacommissie van RC Hoensbroeck in de mogelijkheid losse kilometers te sponsoren. Tot slot werd kapitaal opgehaald door de auto’s te veilen in Gambia.

John Dautzenberg, de deken van Maastricht en tevens de broer van deelnemer Henk, zegende tijdens het uitzwaaimoment op Kasteel Hoensbroek de twee auto’s in. V.l.n.r. op bovenstaande foto: Meindert Bouman (reisgenoot Henk), Sjir Smeets, Jos Groeneweg (reisgenoot Sjir), Henk Dautzenberg, Rotary Hoensbroeck voorzitter Marc Roering, deken John Dautzenberg en kapelaan Nicholas Pethuru.

De auto van Sjir Smeets en zijn teamgenoot Jos Groeneweg

Helaas moesten Henk Dautzenberg en zijn teamgenoot Meindert Bouman de reis vroegtijdig beëindigen wegens een niet te repareren defect aan de auto.

De veiling van één auto en de andere fondsenwervende activiteiten brachten netto ruim EUR 13.000 op. EUR 8.000 is gedoneerd aan stichting Scholenplan Gambia, dat als doel heeft om jonge meisjes een mogelijkheid te bieden door te studeren.

EUR 5.000 werd gedoneerd aan stichting Rescue Baby, een kraamkliniek die werd opgericht door Regina Bouwman. Diverse leden van onze club hebben zich bereidwillig verklaard de komende jaren nogmaals de reis naar Gambia te maken, om de voortgang van de projecten te volgen.

In het kader van de Rotaryslogan “Service above self” zijn we als Rotaryclub Hoensbroeck erg trots dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan deze mooie projecten, terwijl we de fellowship binnen de eigen club en met externe organisaties verder hebben kunnen verstevigen.