De Deken van Maastricht Zegent Auto’s en Bestuurders voor het Goede Doel

Deken John Dautzenberg gaat voor in het gebed voor een behouden tocht van de Rotarians

Afgelopen zondag zegende de deken van Maastricht, John Dautzenberg, op de binnenplaats van kasteel Hoensbroek de auto’s en bestuurders van een alternatieve Dakarrally, de Rotary Gambia-challenge. Aangezien de jongste broer, deken John, het uiterst zeldzame verzoek van zijn oudste broer Henk om een gebed uit te spreken niet naast zich neer kon leggen, wenste hij de twee equipes die vanuit Hoensbroek aan de challenge meedoen een behouden vaart.

Vrijdag 21 oktober vertrekken er in kolonne vanuit Nederland 14 wagens naar Banjul in Gambia. De wagens zijn aangeschaft met gelden die verkregen zijn door inzamelingsacties van 10 rotaryclubs in Nederland. Het doel: een veiling in de hoofdstad van Gambia. De avontuurlijke tocht door Europa en Noord-Afrika wordt nu voor de zevende keer ondernomen. Voor het eerst echter nemen ook twee ploegen van Rotary Club Hoensbroeck eraan deel.

In de auto’s worden zoveel mogelijk hulpgoederen, zoals kleding, schoolspullen en medische materialen meegenomen ook voor projecten in Mauritanië en Senegal. Voor de deelnemers, bestuurders en inzittenden is het een sterk op de praktijk gerichte bijdrage aan de ontwikkeling van een land. Het project is een uitgelezen kans voor Rotaryclubs om samen te werken en om zich publiekelijk te manifesteren . De opbrengst is voor Stichting Scholenplan Gambia. Deze stichting bouwt en onderhoudt scholen en geeft steun aan leerlingen en schoolbesturen in Gambia. Tegenwoordig ligt de nadruk op het 'Excellent Student Program' waarin meisjes die goed kunnen studeren maar dat niet kunnen betalen door de stichting ondersteund worden. Met de opbrengst van de veiling hopen de Rotaryclubs twee à drie studentes een universitaire opleiding te geven.