21 januari 2020 - Bezoek Gouverneur

Op 21 januari 2020 hadden wij het genoegen de gouvernante van ons district 1550 te mogen verwelkomen.

Als introductie vertelde gouverneur Anneke Assen te zijn geboren in Drenthe. Ze studeerde sociale geografie in Groningen en werd leraar aardrijkskunde. Als lid van RC Nijmegen heeft ze vele functies gehad binnen Rotary.

Nederland kent 7 districten. Ons district ( 1550 ) heeft 75 clubs met ongeveer 2500 leden. Het district organiseert PETS ( President Elect Training Seminar ) voor inkomende voorzitters, een districtsledendag, een districtsconferentie met dit jaar als thema “75 jaar leven in vrijheid” en het Rotary Leerinstituut ( RLI ), een cursus hoe je van elkaar kunt leren.

Als thema’s stelde de gouverneur aan de orde de zichtbaarheid en het imago van  Rotary, het aantrekken van nieuwe leden, een weer bloeiende Rotaract-club en het belang van Vocational Service.

Verrassend voor haar en ook tot nadenken stemmend was één van de antwoorden op de vraag van de gouverneur of je in een gezelschap wilde vertellen lid van een Rotaryclub te zijn: jawel, om te choqueren.

Het ledental bij Rotary blijkt vooral in Noord- en Zuid-Amerika en in Europa aanzienlijk te dalen. Als oorzaken zijn te noemen: geen tijd, geen geld, zich er niet in thuis voelen en de verwachting in Rotary een soort businessclub te zien in plaats van een serviceclub.

Tot slot werd de gouverneur gevraagd wat zij vond van onze club. Het meest opvallend vond ze, dat ze geconfronteerd werd met een mannenclub, intussen een zeldzaamheid. Slechts 6 van de 75 clubs in Limburg zijn mannenclubs. Ook opvallend maar plezierig vond ze dat in onze club het ledental groeide. De Limburgse clubs verloren het afgelopen jaar 100 leden.

Ter afsluiting overhandigde de voorzitter aan de gouverneur ons vlaggetje.