8 september 2020 - Presentatie Europa Kinderhulp over Dozenactie From Holland With Love

Agnes Vossen verklaart dat Stichting Europa Kinderhulp is opgericht om kwetsbare en kansarme kinderen uit een moeilijke thuissituatie een vakantie aan te bieden die het verschil kan maken in hun leven. De stichting werd opgericht in 1961 en zal volgend jaar dus haar zestigjarig jubileum vieren. In die periode werd aan meer dan 100.000 kinderen een onvergetelijke vakantie aangeboden.

Europa Kinderhulp bestaat uit 175 vrijwilligers die onbezoldigd voor de stichting werken, elke reis wordt begeleid door een coördinator uit het bestemmingsland. De kinderen zijn uit heel Europa afkomstig, maar het zwaartepunt ligt op Nederland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Oekraïne.

De kinderen die voor een reis in aanmerking komen, worden opgegeven door organisaties als het Rode Kruis, het Leger des Heils en Jeugdzorg. Vakantie-ouders worden zorgvuldig gescreend (VOG-verklaring, referenties). Een vakantiereis kost ongeveer EUR 60 per kind.

Het is de bedoeling dat kinderen tijdens de vakantie meedraaien in het gastgezin en onbekommerd een leuke en warme tijd beleven. De intentie is dat de kinderen tijdens deze vakantie minimaal contact met de eigen ouders hebben, contact tussen de vakantie-ouders en de eigen ouders verloopt via Europa Kinderhulp.

In 2020 is het door corona niet mogelijk vakantiereizen aan te bieden, waarop de stichting de dozenactie From Holland with Love heeft opgetuigd om kinderen toch een beetje vakantie te bezorgen. Inmiddels zijn meer dan 2.200 dozen bezorgd, gevuld met lekkernijen en leuke spulletjes afkomstig van inzamelacties bij winkels en scholen en bekostigd door sponsoren.

Het doel is om het bestand van vakantie-ouders op peil te houden. Agnes Vossen doet dan ook een oproep aan de aanwezige leden om zich hiervoor aan te melden. Leden kunnen hiervoor terecht op de website www.europakinderhulp.nl, hier kan ook gedoneerd worden.