Rotaryclubs schenken ruim acht ton aan Shelterboxen aan slachtoffers aardbeving Syrië en Turkije

De Limburger

1 maart 2023

© Amaury Miller

Maastricht / Venlo –

De vijfhonderd Nederlandse Rotaryclubs, waaronder tal van Limburgse afdelingen, hebben gezamenlijk meer dan elfhonderd zogenaamde ShelterBoxen ter beschikking gesteld aan de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije.

Met de actie is een bedrag van 825 duizend euro gemoeid. Het geld werd bijeengebracht door de serviceclubs zelf en organisaties en particulieren uit het netwerk. Een ShelterBox (kosten: 750 euro per stuk, red.) biedt ‘alle materialen die nodig zijn om bescherming te bieden en een aantal maanden veilig te kunnen wonen’, waaronder een tent, warme dekens, matrassen, kookspullen, waterfilters- of tabletten voor schoon drinkwater, solarlampen en warme kinderkleding.

„ShelterBox is een officiële projectpartner van Rotary International. De verwachting is dat het aantal donaties in Nederland een miljoen euro gaat halen”, licht de organisatie toe.

Mensen die de hulporganisatie willen steunen, kunnen dat rechtstreeks doen via shelterbox.nl/doneer.