IJsbaan met Pierre Wind, burgemeester en wethouders (dec '17)

Gezonde snack voor Middelburgse schoolkinderen

MIDDELBURG – Gezonde start, gezonde toekomst met Pierre Wind, burgemeester en wethouders

In het kader van haar meerjarige serviceproject “Gezonde Start, Gezonde Toekomst” organiseerde Rotary Club Middelburg op donderdag 21 december 2017 vanaf 08.45 uur op de tijdelijke ijsbaan op Markt in Middelburg een feestelijke “Gezonde Snack” voor Middelburgse schoolkinderen.

De gezonde snack werd geprepareerd door Foodlab Zeeland en in samenwerking met chef-kok Pierre Wind, bekend van televisie, aangeboden aan Middelburgse schoolkinderen. De bekende kok hield hierbij, op voor hem kenmerkende wijze, een levendig verhaal over het belang van gezonde voeding. Pierre Wind heeft al eerder dit jaar samen met Rotary Club Middelburg smaakleskisten uitgedeeld aan leerlingen en docenten van lokale basisscholen.

Het openingswoord werd verricht door burgemeester Harald Bergmann van Middelburg, in aanwezigheid van wethouders Chris Simons en Arjan Beekman. Ook de burgemeester erkent het belang van gezonde voeding in het algemeen en voor schoolgaande kinderen een gezond ontbijt in het bijzonder.

Afbeelding met persoon, kind, jongen, buiten

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Zelfs in welvarend Zeeland gaat één op de zeven kinderen wekelijks nog zonder ontbijt naar school. De leden van de Rotary Club vinden dit onaanvaardbaar en staan hiertegen op. Zo zijn afgelopen jaar op Middelburgse basisscholen al ruim 5.000 appels uitgereikt. Steeds ging dit uitreiken gepaard met een presentatie over bewust en gezond eten. Het idee is om kinderen bewust te maken van het belang van goede voeding: “je bent wat je eet” en daarmee ligt de nadruk vooral op bewustwording over je eigen gezondheid. Zo zijn er inmiddels duizenden euro’s besteed met deze Rotary-actie.

Afbeelding met persoon, mensen, voedsel, staand

Beschrijving is gegenereerd met hoge betrouwbaarheid

Het grote succes van Gezonde Start, Gezonde Toekomst wordt vooral bepaald omdat inmiddels vele instanties hun bijdrage leveren. Rotary Club Middelburg, FoodLab Zeeland, de gemeente Middelburg en de Middelburgse basisscholen slaan met hun onderwijzers de handen ineen. Verder hebben zeven Middelburgse chefs van betere restaurants hun medewerking bij verdere acties toegezegd.

Afbeelding met persoon, gebouw, man, buiten

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Het programma van 21 december op de ijsbaan op de Markt in Middelburg was:

08.45 uur: welkomstwoord door Rotary Club Middelburg voorzitter Govert Janzen
08.50 uur: introductie door burgemeester Harald Bergmann
09.00 uur: een wervelend verhaal door chef-kok Pierre Wind

09.30 uur: uitreiking gezonde snack aan de leerlingen door Foodlab Zeeland
09.40 uur: afsluiting door de voorzitter met burgemeester, wethouders en Pierre Wind aan hun zijde.

Aansluitend gingen de leerlingen uiteraard nogmaals de schaatsbaan op, maar nu met “ondergebonden” schaatsen.