Carillons voor de vrede in Oekraïne

Op 24 februari 2023 is het een jaar geleden dat het Russische leger Oekraïne binnenviel. Tot op de dag van vandaag wordt er gevochten. De impact van deze oorlog is enorm, vooral natuurlijk voor de Oekraïense burgerbevolking van wie velen vluchtten, ook naar Nederland.

Carillon Grote Kerk

Om de Oekraïense vluchtelingen voor wie de oorlog elke dag in hun leven is, juist ook op 24 februari te laten weten dat we met hen meeleven, zal beiaardier David van der Vlies van 19.15 tot 20.00 uur het carillon van de Grote Kerk bespelen. Het thema zal passen in het thema solidariteit, compassie, vrede en liefde.
David heeft daarbij ook Oekraïense muziek verwerkt.

Vervolgens worden de kerkklokken geluid, zoals op 4 mei, om de slachtoffers van deze oorlog te gedenken.

Rotaryclub Vlaardingen volgt hierbij het initiatief van RC Voorburg, om dit in zoveel mogelijk steden gelijktijdig te laten plaatsvinden.

De actie vindt ook internationaal navolging. Zo doen ook in Polen Rotaryclubs aan deze actie mee.