Stadstuin Rusthout

Overhandiging van de cheque

Stadstuin Rusthout

Stadstuin Rusthout aan de Noordsingel 3 in Leidschendam is een groene oase in de verder zo druk bebouwde omgeving. De Stadstuin is een combinatie van natuurspeeltuin, kinderboerderij, moestuin en bloementuin.

Al bijna tien jaar komen vele bezoekers met hun kinderen en kleinkinderen spelen, relaxen en knuffelen met de kleine boerderijdieren in Stadstuin Rusthout. Wij ontvangen geen subsidie en zijn geheel zelfvoorzienend, met bijzondere dank aan onze donateurs.

Ecologisch tuinieren

Een prominent onderdeel van de Stadstuin is de moestuin. Onze vrijwilligers steken de handen uit de mouwen op basis van ecologisch tuinieren. Dat wil zeggen dat wij biologisch en duurzaam werken. We gebruiken geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen.

Bakken op de grond

Om onze educatieve doelstelling kracht bij te zetten verhuren wij bakken van een vierkante meter. Wij geven instructies voor de teelt en we stellen zaden en plantjes ter beschikking. De bakken zijn gemaakt van gerecycled plastic, een materiaal dat langer meegaat dan de eerste houten bakken.

Verhoogde bakken

Vijftien bakken hebben we met palen verhoogd, zodat bijvoorbeeld ook ouderen of liefhebbers in een rolstoel naar hartenlust kunnen tuinieren. Ook die bakken zijn aan vervanging toe. Maar omdat ze het gewicht van grond, regenwater en planten moeten dragen zijn ze erg kostbaar.

Mogen wij straks de bakken vernieuwen?

De kosten per bak zijn ongeveer 450 euro. Het zou geweldig zijn als wij dankzij de Badeendjesrace een flink aantal bakken mogen vernieuwen.