NIEUWSBRIEF NOVEMBER 2020

Rotary International – Logos Download

Afbeelding met tekening

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met persoon, kostuum, stropdas, buiten

Automatisch gegenereerde beschrijving

NIEUWSBRIEF GOUVERNEUR D1600

TOPICS DEZE KEER:

Voorwoord

Maandthema: The Rotary Foundation

Korte terugblik 1e reeks Clubbezoeken

Werving D1600

Agenda met Bijlage

VOORWOORD – DE ACTUALITEIT

Fellow Rotarians in D1600,

Ondanks hoopvolle berichten over een 2-tal vaccins (zie omslag hieronder) zijn we nog lang niet klaar met de COVID-19 pandemie. De zorg staat nog steeds onder te hoge druk.

De vraag blijft: riskeren we deze winter in plaats van een ‘intelligente’ lockdown toch een zwaardere of zelfs totale lockdown, ondanks of juist door de op 17 november weer afgeschaalde ‘gedeeltelijke’ lockdown. We gaan het de komende weken zien. In ieder geval blijft mijn slagzin corona volente nog actueel voor het wel of niet doorgaan van veel van onze activiteiten.

Ook al zijn we nu veroordeeld tot zo veel mogelijk thuis blijven en grotendeels digitale communicatie: laten we er het beste van maken. Stay safe !

SPECIAL OBSERVANCE VAN DE MAAND: TRF

Deze maand vraagt Rotary ons aller aandacht voor onze succesvolle en wereldberoemde goede doelen poot: The Rotary Foundation. .De leden die mijn keynote bij de geclusterde Clubbezoeken al hebben gezien, weten inmiddels nog meer hoe ongelofelijk waardevol TRF als goede doelen poot van Rotary is. Een filantropische organisatie met een opmerkelijk lage overhead die al jaren maar liefst ⭐️⭐️⭐️⭐️ scoort.

Op basis van het mooie adagium EREY – every Rotarian every year - nodig ik alle Rotarians in D1600 nadrukkelijk uit om juist in deze tijden extra gul te geven aan TRF – zeker nu jullie door de Covid-19 maatregelen waarschijnlijk veel minder horeca kosten voor Clubbijeenkomsten maken.

Een mooi moment om te doneren is de speciale Giving Tuesday op 1 december a.s. waarover jullie mogelijk al een mail ontvingen – zie de volgende pagina.

Verder: binnenkort hoop ik van Siebe Stellingwerff Beintema van RC Voorhout te horen wat de eindscore is geworden van de End Polio Now tulpenactie 2020 die tot 15 november liep. De eerste berichten zijn gelukkig positief.

Last but not least: TRF track record 2019 van de D1600 Clubs: and the winners are …

Afgelopen jaar hebben een aantal Clubs in ons District zich onderscheiden door hun donaties. Daarover ontving ik kortgeleden van de TRF Board of Trustees erkenningsbrieven c.a.

Gezien de huidige beperkingen hieronder alvast als scoop de lijsten en een foto van de versierselen:

Categorie: Top 3 D1600 Clubs met hoogste donaties per lid aan het TRF Annual Fund (uit een groep van slechts 1550 Rotary Clubs wereldwijd):

1)

RC Vlaardingen

2)

RC Rijswijk en

3)

RC Voorhout

Categorie: Top 4 D1600 Clubs met donaties aan de ‘End Polio Now Countdown to History’ campagne:

RC ‘s-Gravenhage-Noord

RC Het Westland

RC Voorhout – alweer ! en

RC Westvoorne-Voorne-Putten

Bravo – mijn felicitaties aan al deze D1600 Clubs. Trots !

KORTE TERUGBLIK 1E REEKS CLUBBEZOEKEN

Sinds 31 augustus jl. breng ik als Gouverneur bezoeken aan de tientallen Rotaryclubs in ons mooie Randstad District. Zoals bekend startte ik met frisse moed in de vorm van fysieke bezoeken op vele memorabele locaties – zoals een strandtent met zandvloer en de VIP lounge bij een groot voetbalstadion. Circa 1,5 maand daarna werden het door de coronamaatregelen van het kabinet noodgedwongen hybride bezoeken - aan nog steeds mooie locaties (zoals het clubhuis van een fameuze roei- en zeilvereniging en een restaurant in een pand uit de 17e eeuw). Na de zoveelste persconferentie nam ik op 29 september jl. met het oog op ons aller gezondheid een noodmaatregel: alle bezoeken vinden tot nader order digitaal plaats via Zoom.

Mijn hoofdconclusie is dat we ons in D1600 gelukkig mogen prijzen dat verreweg de meeste Clubs begripvol en flexibel omgaan met de veranderde omstandigheden. Dat past naadloos bij 1 van de 4 hoofdpijlers van het Rotary Strategic Plan: aanpassingsvermogen. Doorgaans was het goed toeven met heel veel positief gestemde Rotarians, die nog steeds hart voor zowel hun Club als Rotary hebben. Begrijpelijkerwijs is het wèl een uitdaging om naast het onderhouden van de fellowship ook actief te blijven met bestaande en nieuwe goede doelen projecten. Desalniettemin hebben wij ook in D1600 al hele mooie corona-gelieerde initiatieven gezien (zie de Facebook pagina van Rotary in Nederland).

WERVING D1600 – BIS

Zoals jullie hebben kunnen lezen gaan wij op korte termijn starten met wervingstrajecten voor 2 aanstaande vacatures. Zie voor de criteria mijn Nieuwsbrief van vorige maand. Het betreft dus:

ASSISTENT-GOUVERNEUR – VERDIEP & VERBREED JE

Voor de Regio II (Rotterdam Rechter Maasoever) per 1 januari 2021.

DISTRICTS-GOUVERNEUR – NOGMAALS: ONCE IN A LIFETIME

Het gaat daarbij om het Bestuursjaar 2023-2024. In de jaren daaraan voorafgaand biedt Rotary International je voor deze unieke ervaring kosteloos een opleidingstraject aan.

Ben je inmiddels overtuigd en enthousiast ? Reageer dan uiterlijk 15 december a.s.

Ondertussen ben ik graag bereid vragen van serieuze gegadigden te beantwoorden – primair graag via email – zie onder.

AGENDA – SAVE THE DATES

Vervolg geclusterde Clubbezoeken – allemaal: via Zoom

Najaar ‘20/voorjaar ‘21

PETS Noordwijk (voor inkomend Clubvoorzitters) + Assembly (allen)