Een onverwacht lesje mores

V.l.n.r. Marjolein (46), Leo (92), Marjoleine (56), Rogier (48) en Peter (72)

Hoe gaan we met elkaar om? En wat kunnen we van elkaar leren? Rotaryclub Heemstede heeft als goede gewoonte om nieuwe leden een lesje mores te geven. Clubleden Leo en Peter wisselden een avond lang met nieuwe leden Rogier, Marjolein en Marjoleine gedachten over hun eerste ervaringen, hun verwachtingen en de gewoontes en gebruiken in de club. Geen Four Way Test-discussie, lesje regelgeving of terechtwijzingen, maar een levendig gesprek over wat is, wat kan en hoe het ook anders kan. Een heel dynamische avond in een gezelschap dat varieert van een 46-jarige tot een 92-jarige.

Mores? Een mores is een ongeschreven regel of gebruik dat binnen een bepaalde context geldt. Het woordenboek Van Dale definieert het in een van zijn edities ook wel als ‘zeden, gebruiken, conventies’. De uitdrukking iemand mores leren betekent letterlijk "iemand de gebruiken leren", oftewel iemand terechtwijzen.