2018 NL Doet Rotary Koggenland in Actie

Rotary Club Koggenland steekt handen uit de mouwen tijdens NL DOET

Eens per jaar organiseert het Oranje Fonds NL DOET. Tijdens NL DOET, de grootste vrijwilligersactie van Nederland, steekt heel Nederland de handen uit de mouwen bij maatschappelijke organisaties. In dit kader is Rotary Club Koggenland ieder jaar actief:

Op 10 maart 2018 is er met man/vrouw en macht hard gewerkt op en rond de Kolblei woonvoorziening in Avenhorn. Er werden verschillende klussen gedaan, ook samen met de cliënten: diverse struiken werden uit de tuin gespit, balkons werden met de hogedrukreiniger opgeknapt en plantenbakken gevuld. Daarnaast werden een aantal dames voorzien van een maskertje en nagellak en ook werd er cake gebakken. De koffie en lunch werden samen met de cliënten gebruikt, het was een gezellige boel. Aan het eind van de dag alleen maar tevreden mensen. Een zeer geslaagde en waardevolle dag!

C:\Users\Media Markt\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\5827701_orig.jpg C:\Users\Media Markt\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\IMG_1215.jpg

Op 11 maart 2017 waren we wederom te gast bij Stichting Warm Thuis in Zuidermeer. Op de onderstaande foto staat de ochtendploeg. Na een hartelijke ontvangst met koffie en gebak zijn er verschillende banken geschilderd in frisse kleuren. Verder werd er een straatje gelegd, een speeltoestel voor de geiten gebouwd, zijn er violen geplant etc. Het weer was prima en de muzikale omlijsting werd verzorgd door de huis-dj met medewerking van een van de bewoners. Vele meezingers en smartlappen zijn voorbij gekomen. Kortom een dag om niet snel te vergeten. Volgend jaar weer!

WarmthuisC:\Users\Media Markt\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\IMG_2219.jpg

In maart 2016 hebben we de handen uit de mouwen gestoken bij Stichting Warm Thuis: schilderwerk aan de bloembakken en een wand in een woonkamer, de in 2012 geschonken DUO-fiets opknappen, onkruid wieden, fundering leggen etc, zelfs een aantal kinderen van de leden zijn aanwezig en maken heerlijke cupcakes! Het was weer een zeer geslaagde dag!

In 2015 zijn we aan de slag gegaan bij Zorgtuin Lavie (http://www.zorgtuinlavie.nl/ ) in Spierdijk. Op 21 maart 2015 hebben een flink aantal leden van Rotaryclub Koggenland samen met een aantal andere vrijwilligers geholpen met het schilderen van de wanden, deuren en kozijnen in de nieuwe ruimte. Ook is er buiten een kippenren gemaakt.

C:\Users\Media Markt\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\_DSC9293a.jpg

Ook in 2014 was er weer een enthousiast klus-team van Rotaryclub Koggenland actief op de landelijke NL-doet dagen.
Via de website NLdoet.nl, georganiseerd door het Oranjefonds, werd er een klus in Koggenland uitgezocht en de keuze viel op Esdege-Reigersdaal, locatie De Rotonde in Obdam. Een woonvoorziening waar cliënten met een verstandelijke beperking en een psychiatrische aandoening verblijven. Er kunnen maximaal 8 cliënten opgevangen worden, sommige cliënten verblijven daar min of meer permanent. Om die nu te scheiden van de cliënten in de acute opvang werd een plan opgesteld om de beide huizen inclusief de tuin van elkaar te scheiden. In samenspraak met de vaste cliënten werd muurverf uitgezocht voor de woonkamer die straks echt als woonkamer dienst gaat doen en twee slaap/zitkamers. Ook de lambrisering in de woonkamer werd aangepakt.
Op de 22ste maart werden we onthaald met een spandoek en ballonnen aan de voorzijde van het huis en na de kennismaking tijdens een kopje koffie werd de dag doorgesproken. Begeleidster Anouk had alles goed voorbereid. Samen met een aantal cliënten gingen we aan de slag: Achmed hees zich in een echte schilders overal en ging met Bart zijn muren van een zonnig kleurtje voorzien. Ondertussen maakte Angelique een overheerlijke tomatensoep en verzorgde zij de broodjes voor de lunch. Ina en Kitty gingen aan de slag in de woonkamer en Barbara en Vincent leefden zich uit in de tuin, er werden planten verplaatst, gesnoeid, geschoffeld en opgeruimd. ’s Middags kwam er versterking van Ruud met zijn zoon Faas die zijn klus-certificaat zeker verdiend heeft! Samen met Fueynan werd in de middag ook zijn zitkamer van een mooi kleurtje voorzien. Resultaat: blije cliënten en begeleiders en een voldaan klus-team van de Rotaryclub. Heel bijzonder om op deze manier iets te kunnen bijdragen aan een fijne woonomgeving voor de cliënten van De Rotonde. Nogmaals bedankt voor deze unieke dag!

10154470 401962436610401 1935101132 n

Op 16 maart 2013 zijn we samen met medewerkers van de Rabobank druk aan de slag geweest bij de Bernadetteschool in Zuidermeer. Hier hebben we in de school geschilderd en hebben we het schoolplein opgeknapt door schoon te maken en de prachtige tuin bij te werken.
foto

In 2012 waren we voor het eerst deelnemers aan de NL DOET-actie en zijn we op zaterdag 17 maart aan de slag gegaan bij Stichting “Huis vol Compassie” in Spierdijk. Deze stichting zet zich in om integrale geestelijke gezondheidszorg beschikbaar en toegankelijk te maken voor kinderen en hun ouders. De leden van Rotary Club Koggenland hebben zich ingezet om de wachtkamer van “Huis vol Compassie” te verfraaien door deze te schilderen en te voorzien van de nodige accessoires om het er gezelliger te maken.

NL_DOET