2018-08 Rotary jeugdkamp Vlieland 2018

'Geweldig dat dit voor Jelani geregeld is'

15-08-2018, 07:32 | Van de redactie

AddThis Sharing Buttons

Share to WhatsAppShare to FacebookShare to TwitterShare to LinkedInShare to E-mail

47 jaar Rotary jeugdkampen

Joke van der Heide

WOUDENBERG Vanuit het hele land zijn ook dit jaar weer honderd kinderen naar de twee Rotary Vlielandkampen gekomen. Zij worden aangemeld door de plaatselijke Rotaryclubs. De bijna 9-jarige Woudenbergse Jelani Lazic was heel blij dat hij vanuit Rotary Scherpenzeel-Woudenberg was uitgenodigd om mee te gaan.

Afgelopen donderdag kwam hij na tien dagen weer thuis. Hij was nog nooit zo lang van huis geweest en blij om zijn moeder weer te zien. Hoewel hij na tien actieve dagen helemaal afgedraaid was, vertelde hij nog wel honderduit over wat hij allemaal had meegemaakt. Op de vraag wat hij het leukste vond, kon hij moeilijk kiezen. Eigenlijk was het allemaal erg leuk geweest.

ZOUT Er was elke dag in de ochtend en de middag wat te doen. 's Avonds gingen ze slapen, maar eerst natuurlijk nog wel kletsen en twee avonden was er bij de lokale discotheek 'De Oude Stoep' een disco georganiseerd. Jelani straalde en zijn moeder vertelde dat hij heel gek is op muziek. Ook de circusworkshop en het optreden vond hij erg leuk. Hij was jongleur, net als hij op school gedaan had. Verder noemde hij midgetgolfen, met de speedboot zeehonden kijken en naar het strand gaan. Met het mooie weer had hij in zee gezwommen. Het zeewater vond hij wel heel zout smaken. Ook de tocht met de Vliehorsexpress noemde hij waar ze onderweg allemaal avondvierdaagseliedjes hadden gezongen.

GEWELDIG Er was ook een barbecue en een bonte avond compleet met verkleedkleren. Dat kan natuurlijk niet missen bij een kamp. Jelani vertelde dat zijn groepje heel veel lol had gehad. Zij hadden een stukje gedaan over New Kids en FC Kip. Lachend vertelde hij aan zijn moeder dat FC Kip een man is die een vrouw speelt en gekke grappen maakt. Zijn moeder is blij dat hij het zo naar zijn zin heeft gehad. ,,Ik vind het echt geweldig dat Rotary dit voor mijn zoon heeft geregeld."

Jelani was zondag 31 juli door Ankie Huisman van Rotary Scherpenzeel-Woudenberg weggebracht en donderdag 9 augustus door een ander, Koos Iseger, weer opgehaald. Koos vertelde dat deze Vlielandkampen al 47 jaar door Rotary Nederland worden georganiseerd. Dat kinderen in groepjes van acht tot tien kinderen worden ingedeeld met twee begeleiders. Dat zijn altijd studenten, die vrijwillig meegaan. De leiding bestaat uit Rotaryleden. Jelani was enthousiast over zijn begeleiders. Voorafgaand aan het kamp had hij al een kaart thuisgestuurd gekregen met hun namen en bij het afscheid in Harlingen van de begeleiding en de kinderen werd dat wel duidelijk. Jelani had het goed naar zijn zin gehad. Rotary Scherpenzeel-Woudenberg zou ook volgend jaar weer graag een kind de kans geven om net als Jelani op Vlielandkamp te gaan. Dit is één van de activiteiten die de lokale Rotary organiseert. Daarnaast organiseert de Rotary voor de lokale gemeenschap in maart de Schrijversavond en in juni de Landgoedwandeling.