Presentatie Integrated Circuits (Computer Chips) door Carel van der Poel (22 juni 2023)

Lokatie: De Jonge Prins, Keinsmerweg 42, 1756 AH 't Zand

Op 22 juni 2023 nam Carel van der Poel ons mee in de wereld van Integrated Circuits, oftewel de computer chips. Carel is natuurkundige en hij heeft een unieke en indrukwekkende carrière achter de rug, in zowel binnen- als buitenland, waarbij hij onder andere werkte voor Philips, NXP en de TU Delft. Hij leerde ons hoe de eerste computer (ENIAC) werkte met vacuümbuizen en hoe de uitvinding van de transistor in 1947 uiteindelijk zou resulteren in de ontwikkeling van de computer chips zoals we die vandaag de dag kennen. Natuurlijk kwam ook de wet van Moore aan bod, die (tot nadere orde) voorspelt dat de computer chips in de loop van de tijd telkens exponentieel efficiënter, krachtiger en goedkoper worden. Diverse begrippen kwamen aan bod, zoals wavers, schematics en steppers. Carel nam ons ook mee in de uitgebreide en complexe stappen die komen kijken bij het fabriceren van de chips. Een bomvolle en fascinerende presentatie over de state of the art nanotechnologie!

#rotary #annapaulowna #semiconductor #chip #ic #electronics #integratedcircuit

Vrijblijvend een avond van de Rotary club Anna Paulowna bijwonen? Vul het contact formulier in!