Een autarkisch gebouw op Bonaire

Woensdag 6 maart 2024 was de clubavond in handen van ons gewaardeerd lid Ger Bakker. Hij heeft een autarkisch gebouw gerealiseerd in Kralendijk op Bonaire. Autarkisch is als je economisch of anderszins onafhankelijk bent van anderen. Autarkisch wonen is onafhankelijk zijn van nutsbedrijven voor water, gas en elektriciteit. Op Bonaire is veel zon, veel natuur, de hele kust is vulkanisch en koraal en tot 60 cm diep in zee beschermd. 80% van de tijd is het oostenwind, de westkant is daardoor beschut en bewoond. Bonaire kent een eigen bouwstijl, toch zijn er ook veel lelijke dingen gebouwd.

Ger wilde een gebouw neerzetten dat woonfunctie ondersteund, alleen de plint is voorbehouden aan commercieel gebruik. Door te veel commercie loopt het centrum van Kralendijk leeg. Ecologisch en fossielvrij wonen kan, maar niemand doet het. Overheid hanteert lage belastingen maar deze inkomsten zijn wel belangrijk. 80% van de energie komt uit olie, tot 2010 waren zonnepanelen zelfs verboden om de inkomsten van het energiebedrijf veilig te stellen.

Doel van het gebouw: Het realiseren van een voorbeeld qua architectuur en autarkisch. Ondersteuning woonfunctie centrum en kantoor voor Sea Turtle Conservation Bonaire. De eerste planindeling werd gemaakt in 2010, maar bleek echter te groot en er kwam geen vergunning voor een ondergrondse parkeergarage. Het tweede plan werd gemaakt in 2021 en voorzag in 3 commerciële units, 6 appartementen, parkeren op eigen terrein en een kelder voor bergingen en herbergen systemen zoals elektra en eigen koelsysteem. Dit plan haalde het wel en kon uitgevoerd worden.

Na 2 jaar was er nog geen vergunning en toestemming voor het oppompen van water voor ‘eigen drinkwater’, daarom was een gewone drinkwateraansluiting nodig. Voor autarkisch bouwen was er een flinke rekensom nodig om uit te rekenen hoeveel energie nodig voor airco’s in de nachts, energieopslag etc. Uiteindelijk is er gekozen voor energieopslag in LiFeO batterijen en overdag wordt met zonne-energie het waterbad in de kelder gekoeld wat ’s nachts gebruikt wordt om de airco mee te koelen. Het waterbassin is 20m3. Er liggen 6 warmtewisselaars op het dak. Alle materialen voor de elektrische installatie zijn uit Nederland Leeuwarden, Almere, Canada (weinig Chinees dus).

Conclusie: autarkisch kan maar is een hele uitdaging. Het overleg met de architect was een uitdaging door eigenwijze houding en werkwijze. Noodzakelijke ruimtes voor leidingen bleken niet doorgevoerd en moesten achteraf uitgefreesd worden. Ook tijdens het bouwen nog tegenslag door overlijden van de aannemer. In december ’21 is de bouw begonnen en het gebouw is nu klaar en gaat opgeleverd worden. STCB erven het pand, waardoor hun voortbestaan gegarandeerd is.