Stichting Vaarwens

Op woensdagavond 15 november neemt Alex Hoeve ons mee in de wetenswaardigheden van de Stichting Vaarwens. De stichting is opgericht door Evert Stel en Inge de Graaf. Zij hebben een schip van 21 meter gekocht, eerst voor zichzelf om op te leven. Maar gaandeweg was er toch de behoefte aan meer zingeving voor hun eigen leven. Zij besloten om mensen die terminaal en uitbehandeld zijn, een dag mee te nemen op een vaartocht, samen met de naaste familie. Het schip moest daarvoor wel toegankelijk gemaakt worden voor verschillende situaties met rolstoelen, bedlegerigen enz. Met het oog op continuïteit hebben Evert en Inge een stichting opgericht: de Stichting Vaarwens.

Een dagje varen kost al gauw € 500 alleen al aan brandstof. De bekostiging is op basis van donaties en giften. Bekendheid is daarvoor noodzakelijk. Evert heeft ook een aantal boeken geschreven met de mooiste anekdotes. Deze zijn gewoon te koop en ook dat draagt bij aan de inkomsten. Voordat een gast kan varen, moeten mensen eerst op het schip komen. De bedoeling is dat een gast met het hele gezin van deur tot deur wordt verzorgd. Dus ook de stichting Wens-ambulance helpt mee.

De eerste gast was in 2007 aan boord van het eigen schip van Inge en Evert. De tekening die Tara, de eerste gast, heeft gemaakt, ligt als alternatief voor een geluksmunt onder de mast van het nieuwe schip, De Vaarwens, dat in 2020 het levenslicht zag, voor ongeveer € 800.000. Vanaf dat moment is het mogelijk om 365 dagen per jaar vaarwensen te vervullen. In 2007 zijn er 11 wensdagen vervuld, en in 2021 was dat al 130 dagen. Dit jaar zal dat nog meer zijn. Met ruim 75 vrijwilligers wordt de bemensing en verzorging geregeld. De vaste ligplaats is in Amsterdam Marina, waar voor de gasten 2 parkeerplaatsen zijn. Amsterdam is prima, omdat je bij mooi weer alle kanten op kunt, en bij slecht weer in de stad kunt varen. De gast heeft een belangrijke stem in waar het schip naar toe gaat.

Een dag op De Vaarwens is voor het hele gezin een warm gebeuren, omdat het regelmatig de laatste dag echt samen is waar plezier voorop staat. In leeftijden is er geen beperking: de hoofdgast kan 3 jaar zijn of 96 jaar, en alle andere leeftijden. Alles is van begin tot eind geregeld, tot en met de foto’s en natuurlijk een groepsfoto aan het eind. Iedere vaarwens vraagt veel planning, en er is daarvoor een “floating office”. Hier zit een betaalde kracht een paar dagen per week om alles te regelen. Nee zeggen tegen een vaarwens is geen optie. En de wens wordt snel vervuld, vanwege de gezondheid van de gast.

Er wordt nu gespaard voor een tweede vaarwens-schip. Hiervoor is de “club van 1000” bedacht: voor € 1000 kun je jouw bijdrage leveren. Alles is te lezen op www.vaarwens.nl Je kunt uiteraard ook een donatie van een zelfgekozen bedrag doen op rekening NL 17 INGB 0005 6591 79 onder vermelding van Vaarwens II. Het is een ANBI-stichting. Al met al zijn er meer dan 1300 vaarwensen vervuld en iedereen wordt opgeroepen om bij te dragen aan nog meer vaarwensen!