Erf Vliervelden

Dankzij het initiatief van Sietske mochten wij als laatste onderdeel van het zomerprogramma 2023 een bezoek brengen aan het Erf Vliervelden in Oosterwold. Erf Vliervelden is een samenvoeging van een boerenstal met 40ha grond, een biologische winkel en een leefgemeenschap met een grote diversiteit aan (veelal zelfgebouwde) huizen en een appartementencomplex.

We startten met een bezoek aan de biologische winkel waar Tineke ons uitlegde dat zij en haar partner Ton Saat initiatiefnemers waren, maar dat de exploitatie van de winkel wordt gedaan door Odin, een coöperatie met nu 39 winkels in Nederland. Klanten en leveranciers kunnen lid worden van de coöperatie. Leveranciers zijn vaak bewoners van Oosterwold die volgens afspraak een groot deel van de eigen grond gebruiken voor agrarische bestemming. Zij telen voedsel die via de winkel verkocht wordt. Tineke liet ons potjes peulvruchten zien die zij verbouwd heeft, in Friesland worden gedopt en in potten gedaan en nu hier in de winkel verkocht worden met een herkenbaar Almeers etiket. Alle artikelen in de winkel zijn voorzien van 2 prijzen. Leden van de coöperatie krijgen gemiddeld 10% korting op de bruto winkelprijs. De uitbater van de winkel had lunch, of moet ik zeggen “dinerpakketjes” gemaakt, voorzien van een heerlijke groentewrap, een lekker biologisch broodje. Twee appels, een haver-rozijnenkoek een blikje fris en een flesje water maakten het tot een compleet feestmaal die we op het terras van de winkel konden oppeuzelen.

Vervolgens nam Tineke om bij de hand en liepen we rond de woongemeenschap over de akkers. We passeerden een prachtig bloemenveld waar je meteen blij van wordt. Op een van de percelen was na een eerste oogst van doperwten nu broccoli ingezaaid voor een 2e oogst van dit groeiseizoen. Het volgende giga-grote perceel was grasland. Tineke vertelde dat het telen van verschillende gewassen een cyclus heeft van 8 jaar, waarbij er 2 jaar grasland op staat met natuurlijke klaver. Klaver neemt stikstof op uit de lucht en geeft dit via de wortels af aan de bodem, waar het ten gunste komt van het grasland. Hierdoor kan de stikstofgift omlaag en bespaar je kosten, want voor het verbouwen van andere gewassen is veel minder kunstmest nodig. Belangrijke bezoekers, zoals bijvoorbeeld Minister Christianne van der Wal geven steeds aan dat Ton en Tineke bezig zijn met het boeren van de toekomst. Zelf vindt ze dat onzin, want ze doen het al bijna 30 jaar zo.

Kijkend vanaf het veld naar de woonomgeving viel ons direct een aantal gegroepeerde stacaravans/zomerhuisjes op. Tineke legde ons uit dat daar Oekraïense gezinnen wonen die hier bij het uitbreken van de oorlog direct spontaan zijn opgevangen. Alle bewoners zijn meteen aan de slag gegaan met het plaatsen, inrichten en aansluiten van de woningen. De Oekraïners zijn helemaal opgenomen in de leefgemeenschap en hebben werk in Almere. Aan het einde van het grasland zagen we aan de overzijde tegen de bosrand de koeien grazen die in het voorjaar met een vast ritueel, gadegeslagen door een haag van buurtbewoners van de stal naar de wei worden geleid. In het najaar gebeurt dat in omgekeerde richting.

De bijzonder grote stal wordt ook gebruik voor buurtevenementen zoals muziek en concertevents. Het weekend van 9-10 september staat Growing-Music weer gepland. Iedereen is van harte welkom. Als laatste maakten we een rondje over de zelf aangelegde weg in de vorm van een cirkel, waar de huizen aan de buitenzijde aansluiten. In het midden is een speelveldje met fruitbomen die het veel beter doen als het zielige perenboompje in onze tuin. We hebben genoten van de educatieve en gezellige avond. Het kán in Almere.