Dagbesteding De Stek

Woensdag 15 maart werden wij om 18.00 uur welkom geheten door Monique Werkhoven, beheerder van “de Stek”, een kinderboerderij en manege in Almere. Dagbesteding locatie De Stek | Triade Vitree

De Stek is een locatie van stichting Triade Vitree en voorziet in dagbesteding, en is een werk & leerlocatie. Er vertoeven c.a. 40 cliënten met diverse problematiek, er zijn 15 professionele medewerkers actief en ca. 6 MBO/HBO stagiaires. Zij worden ondersteund door ca, 25 actieve vrijwilligers. We krijgen een rondleiding, eerst naar de manege en daarna over de boerderij. Monique leidt ons heel enthousiast rond.

In de manege zijn op dat moment 2 pony’s op stal, de overige staan buiten. Omdat er cliënten met een lichamelijk- en of geestelijke handicap ponyrijden, is er binnen een tillift aanwezig, waarmee men op de pony geholpen kan worden. Tijdens het rijden in de bak zijn er altijd begeleiders naast de pony aanwezig voor begeleiding. 2 naast en 1 voor de pony. Buiten zijn er verhoogde opstapplaatsen. Buiten worden we rondgeleid langs de buitenmanege en kinderboerderij.

Opmerkelijk is de grootte van het complex, waarbij de dieren beschikken over veel ruimte. Alle dieren, zoals varkens, schapen paard en pony’s beschikken over met hele mooie hekken afgezette stukken weiland, sommigen met schrikdraad.

Voor de dagbesteding beschikt het complex over mooie werkplaatsen met professionele houtbewerkingsmachines. Hier worden hokken en tuinmeubelen gemaakt. Ook openhaardhout ligt mooi opgetast onder een afdak. Veiligheid staat voorop, alle machines werken met 2- handen bediening.

Na soep en broodjes vertelt Monique ondersteund door een PowerPoint-presentatie bevlogen hoe zij ertoe gekomen is om beheerder te worden van dit geweldig mooie complex.

Na eerst de groenschool doorlopen te hebben, is zij naar de paardenschool in Deurne gegaan. Na afronding ging zij werken in Amsterdam met rugzak kinderen, waardoor zij interesse kreeg in kinderen met gedragsproblemen. Nu combineert zij beide interesses en heeft zich na haar zwangerschap ontwikkeld tot beheerder van “de Stek” alsmede een kinderboerderij in Dronten. In de periode dat Monique beheerder is, is de manege gegroeid van 70 naar 170 cliënten en is de dagbesteding verdubbeld. Dit illustreert haar ambitie. Met bewondering voor haar energie en enthousiasme bedankt Francisco met een doosje fruit voor de cliënte Monique voor de inspirerende avond.